THE DEVELOPMENT OF WRITING IN CHILDREN: FROM CAVES TO THE SCHOOL INSTITUTION

DAS “CAVERNAS” À INSTITUIÇÃO ESCOLAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v18e33202465-84

Keywords:

Desenvolvimento da escrita na/pela criança; Surgimento da escrita; Espaço escolar; Teoria histórico-cultural.

Abstract

This article aims to develop a reflection on aspects of the development of written language as a cultural instrument produced by humanity, and its appropriation, We defend the necessity for children to appropriate the knowledge historically produced by society to become humanized and subjects of their own history. It is a bibliographical research, grounded in a historical-dialectical materialism approach and based on cultural-historical theory. The research is supported by the studies of Vygotsky, Luria, Leontiev, and Fisher.The results indicate that, throughout history, the access to writing has been the privilege of a minority and education still takes on the form of traditional logic in the school environment, characterizing as an instrument of domination and alienation. It is concluded that access to autonomous writing is one of the basic requirements so that individuals humanize themselves, leave the "cave," and achieve effective social belonging. And that the development of writing in/by the child should be taught as social practices, in real situations of language use, as constitutive acts of consciousness. To overcome traditional logic, it is important for teachers to understand how children learn, based on a theoretical-methodological foundation that promotes the development of autonomy and the fullest human potential.

Author Biography

  • Marisângela Nandi Veronez, Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)

    Doutoranda em Educação (2021), com bolsa UNIEDU na linha de pesquisa : Educação, História e Política, da Universidade do Sul de Santa Catarina, com o projeto de pesquisa a ser desenvolvidoA FORMAÇÃO CONTINUADA E O PROCESSO DE APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ESCRITA NO CICLO ALFABETIZADOR: INFLUXOS DA TEORIA HISTÓRICO-CULTURAL NA PRÁTICA DOCENTE. Mestre em Educação pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL, 2020). Especialização, em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2013).Pós-Graduação em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Barriga Verde (UNIBAVE, 2012). Pós-graduada em Psicopedagogia Processos Interdisciplinares (UNISUL, 2011).Graduada em Pedagogia Séries Iniciais e Educação Infantil (2004). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas Públicas de Alfabetização e Letramento na Educação Básica (GEPPALE). Há 19 anos atua no magistério, atualmente como Assistente Técnico-Pedagógico na 36ª Coordenadoria Regional de Educação de Braço do Norte/SC, no Setor de Ensino.

Published

2024-06-30