LITERACY IN A MULTIGRADE CLASS IN A RURAL  SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v18e332024113-132

Keywords:

Alfabetização; Turma multisseriada; Planejamento pedagógico.

Abstract

This paper shows results of a study carried out with a multigrade class in a rural school and focuses on a literacy teacher’s pedagogical work organization. The discussion emphasizes how the teacher – by means of a planning structure – develops activities considering heterogeneity as a factor that contributes to both teaching and learning processes. Data were collected of participatory observation and video and audio recordings which were transcribed and subject to the Content Analysis (Bardin, 2016). Results showed a permanent structure of connected pedagogical activities by means of students’ collective and individual organization in order to ensure that they learn how to read and write inclusively. Data trigger reflections upon the relevance of systematic pedagogical proposals as a possibility of structuring the literacy process while respecting heterogeneity of learning processes.

Author Biographies

  • Juliane de Oliveira Alves Silveira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Juliane de Oliveira Alves Silveira. Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal de Rio Grande (FURG). Atualmente realiza pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação  na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora da Rede Municipal de Ensino de Rio Grande. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI/FURG) e do Laboratório de Alfabetização e Práticas de Incentivo à Leitura (LAPIL/FURG).

  • Carmen Regina Gonçalves Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

    Doutorado em Educação (UFPel), Universidade Federal do Rio Grande (FURG); Pesquisadora Colaboradora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI-FURG).

  • Gabriela Medeiros Nogueira, Instituto de Educação/Universidade Federal do Rio Grande (IE/FURG)

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE/UFPel). Professora do Instituto de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande (IE/FURG) e no Programa de Pós-graduação em Educação da FURG. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e letramento – GEALI.  

Published

2024-06-30