PENSAMENTO CRÍTICO E METODOLOGIAS DE ENSINO DE ENSINO DE CIÊNCIAS NO CONTEXTO COLOMBIANO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v17eEspecial202359-77

Keywords:

Reflexão Crítica; Estratégias de Ensino; Ensino de Ciências; América Latina.

Abstract

The development of Critical Thinking (CT) is essential so that one can think in a rational and reflective way, focused on what one should believe and do. In this sense, the debate on the use of Teaching Methodologies (ME) that encourage the development of CT in the training of students, future citizens, is indispensable. We aimed to investigate the potential of PC development in the main EM used in the Colombian context to teach Science. The present research is configured as a qualitative research in education, of documental nature, developed in three stages: pre-analysis, exploration of the material and treatment and interpretation of the results. From the analyzed data, we noticed that the ME that best promotes CT is Project Pedagogy, followed by: teaching through investigation, teaching through research/educating through research, investigative experimentation and problem solving. We also realized that all analyzed MEs can promote CT in Science, when well mediated by the teacher.

Author Biographies

  • Victória Santos da Silva, Universidade Federal da Fronteira Sul

    Graduanda do Curso de Ciências Biológicas, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS); Universidade Federal da Fronteira Sul- Brasil; Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática - GEPECIEM; Bolsista do Programa de Educação Tutorial PETCIÊNCIAS – FNDE-MEC. Orcid iD:https://orcid.org/0000-0003-3105-0695. E-mail: victoriasantos2002.vs@gmail.com. 

  • Letiane Lopes da Cruz, Universidade Federal da Fronteira Sul

     Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS); Universidade Federal da Fronteira Sul- Brasil; Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências; Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática - GEPECIEM; Bolsista CAPES/DS. Orcid iD:https://orcid.org/0000-0002-6023-8630; E-mail: [email protected].

  • Roque Ismael da Costa Güllich

    Doutor em Educação nas Ciências, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ); Universidade Federal da Fronteira Sul- Brasil; Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências; Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática - GEPECIEM. Bolsista FNDE-MEC do Programa de Educação Tutorial – PETCiências. Orcid iD:https://orcid.org/0000-0002-8597-4909. E-mail: bioroque.girua@gmail.com.

Published

2023-12-31