60 ANOS DE ANGICOS (RN) E O LEGADO DE PAULO FREIRE

ALFABETIZAÇÃO PELO DIÁLOGO, LETRAMENTO PARA A PAZ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v18e3320248-27

Keywords:

Alfabetização, Letramento, Método freireano, Angicos, Educação para a Paz

Abstract

This qualitative and bibliographic research aims to establish parameters of confluence between the Paulo Freire Method, applied in the municipality of Angicos (RN), and Peace Education, highlighting the Freirean legacy for the construction of a Culture of Peace through literacy and literacy education. This study is based on the concepts of Culture of Peace and Peace Education (GALTUNG, 1969; JARES, 2002; RABBANI, 2003), literacy and literacy education (SOARES, 2004), as well as the analyses of Morais (2019) and Santos et.al. (2020) regarding the National Literacy Policy of 2019. The results highlight the antidemocratic nature of the policy and the consistency of the Freirean method with the assumptions of Peace Education: a dialogical approach, of a political nature, focusing on ideals of democracy, human rights, and social justice, which are essential for a Culture of Peace.

Author Biographies

  • Anna Cecília Freitas, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

    Professora da rede estadual de ensino do Ceará. Graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (2010). Especialização em Ensino de Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Estadual do Ceará (2016). Estudante do curso de mestrado do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará, na área de Educação Brasileira (http://lattes.cnpq.br/0096387678152192).

  • Adriana Eufrásio Braga, UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ

     Professora Associada II do Departamento de Fundamentos da Educação da Universidade Federal do Ceará. Graduação em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Ceará (1992), Especialização em Avaliação pela Cátedra UNESCO e Universidade de Brasília, Mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (1999) e Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2006)  (http://lattes.cnpq.br/8042943225979510).

Published

2024-06-30