LEARNING WITH NATURE: A REVIEW ON NATURE-BASED SOLUTIONS (NBS)

Authors

  • Paula Nogueira Rodrigues Universidade Federal de Lavras
  • Valderí de Castro Alcântara Universidade do Estado de Minas Gerais - campus Cláudio
  • Érica Aline Ferreira Silva Yamamoto Universidade Federal de Lavras
  • Alyce Cardoso Campos Universidade Federal de Lavras
  • Ananda Silveira Bacelar Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.19177/rgsa.v10e12021417-436

Keywords:

Sustainability, Sustainable Solutions, Bibliometric

Abstract

This work aims to describe how the field of scientific research on Nature-Based Solutions (NBS) is configured. For this, we carried out a bibliometric review. The bibliometric review uses quantitative data to analyze the bibliographic production on a given topic and helps researchers to find relevant works, research concentrations and themes in which the studies are focused, prominent countries in the research area, keywords, most cited authors , more referenced works, among other aspects. Regarding the methodological procedures, we used the proposal of systematization by Prado et al. (2016). The studies highlight the possibility of applying the theme in different areas such as water crisis, agriculture, green infrastructure and climate change. We conclude that research on NBS is still incipient, but has been growing in recent years. We also highlight the relevance of research in the Public and Administrative Sciences field on solutions based on nature and the possibilities of developing public policies from this perspective. Ultimately, developing NBS is to keep in mind that nature itself is the solution to problems.

Author Biographies

  • Paula Nogueira Rodrigues, Universidade Federal de Lavras
    Atualmente trabalha na área de Logística no setor privado em Lavras - MG. Graduada em Administração Pública pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). 
  • Valderí de Castro Alcântara, Universidade do Estado de Minas Gerais - campus Cláudio
    Atualmente é professor e coordenador do curso de Administração da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - Unidade Cláudio. Doutor e mestre em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e graduado em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) - campus de Rio Paranaíba.
  • Érica Aline Ferreira Silva Yamamoto, Universidade Federal de Lavras

    Atualmente doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA), mestre em Administração e graduada em Administração Pública também pela Universidade Federal de Lavras (UFLA).

  • Alyce Cardoso Campos, Universidade Federal de Lavras

    Atualmente doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA), mestre em Administração também pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e graduada em Administração pela Universidade Federal de Juiz de Fora – campus Governador Valadares (UFJF-GV).

  • Ananda Silveira Bacelar, Universidade Federal de Lavras

    Atualmente mestranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e graduada em Administração pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB).

Published

2021-05-31

Issue

Section

Resenhas e pesquisa de campo

How to Cite

LEARNING WITH NATURE: A REVIEW ON NATURE-BASED SOLUTIONS (NBS). (2021). Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, 10(1), 417-436. https://doi.org/10.19177/rgsa.v10e12021417-436

Similar Articles

11-20 of 197

You may also start an advanced similarity search for this article.