The Gender presentation by law categories and the effects on education

notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29293/rdfg.v7i01.274

Keywords:

Law Education. Teory queer. Trans subjects. Pedagogy of Autonomy.

Abstract

Under a descriptive methodological strand, the "Pedagogy of Autonomy" is explored under the theoretical matrix of Paulo Freire to show the teacher-student relationship in the education context. Shortly thereafter, it records data on violence against the transgender population and their marginalization. Next, it is shown how the artistic pedagogical project "Transvest" fulfills this proposal of transformative education within the reality of the trans population with its bases and specific objectives. We conclude on the viability of the presented theory and the necessity of expansion of projects / NGOs / cursinho as described in the text.

Author Biographies

  • Letticia Lages Gusmão, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Bacharela em Jornalismo pela UFOP.

  • Rainer Bomfim, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Mestrando em Direito pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Bacharel em Direito pela UFOP. Membro e Coordenador da linha de extensão do Grupo de Estudos “Omissão Legislativa e o papel do Supremo Tribunal de Justiça: estudo sobre a ADO. n. 26”.

  • Jessica de Paula Bueno da Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil

    Doutoranda em Direito pela UFMG. Mestra em Direito pela UFOP. Especialista em Direito Processual pela PUC/MG. Bacharela em Direito pela Faculdade Milton Campos.

  • Daniele Ebner, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Bacharela em Jornalismo pela UFOP.

Published

2020-06-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Gender presentation by law categories and the effects on education: notes on queer theory, autonomy pedagogy and questions about trans people. Guanambi College Law Journal, Guanambi, v. 7, n. 01, p. e274, 2020. DOI: 10.29293/rdfg.v7i01.274. Disponível em: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/RDFG/article/view/13937.. Acesso em: 22 jul. 2024.