CURRICULAR ENVIRONMENTALIZATION AND SUSTAINABILITY AT REGIONAL UNIVERSITY OF BLUMENAU: A PROPOSAL FOR ENVIRONMENTAL CRITICAL EDUCATION WITH ART

Authors

  • Luciane Schulz Universidade Regional de Blumenau
  • Leomar Peruzzo Universidade Regional de Blumenau Universidade Federal do Paraná
  • Carla Carvalho Universidade Regional de Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v13e23201988-108

Keywords:

Curricular Environmentalization and Sustainability. Critical Environmental Education. Contemporary art. Curriculum in Higher Education.

Abstract

Curricular environmentalization and Critical Environmental Education are concepts under development in Higher Education Institutions. This study discusses the effects of a Critical Environmental Education action and Curricular environmentalization and Sustainability at a University located in Vale do Itajaí - Santa Catarina, Brazil. The objective of this work is to discuss the effects of the “Green Cleaning” project in a Higher Education Institution considering the concepts of Critical Environmental Education, Curricular Environmentalization and Sustainability and Art. The records of the action carried out in the spaces of the University that participated in the research and the semi-structured interview conducted with students and teachers of the same institution were analyzed. The results highlight the fact that the university natural environments receive precarious care and that the “Green Cleaning” project has reflexively mobilized the students who conducted the project, professors of the institution and the external community when exposing the artistic productions in a space of intense circulation.

Author Biographies

  • Luciane Schulz, Universidade Regional de Blumenau
    Licenciada em Biologia (UFRN);  Graduada em Terapia Ocupacional (ACE), Especialista em Psicopedagogia (ACE) Mestre em Educação e Cultura (UDESC);  Doutora em Educação (UFPB);  Pós-Doutora em Educação (FURB);  Professora no Departamento de Ciências Naturais da FURB; Coordenadora do PROESDE/Licenciatura - FURB; Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas com Narrativas em Educação - ESCRE(VI)VER - UFBA; Membro do Grupo de Pesquisa em Formação de Professores e Práticas Educativas - GPFORPE-FURB; Membro da Rede Interinstitucional de Pesquisadores sobre Formação e Práticas Docentes - RIPEFOR.Tem experiência na área da Educação com pesquisas em:  Educação Ambiental, Formação Docente, Práticas Educativas e Ensino de Ciências Biológicas, Pesquisa (Auto)biográfica.http://lattes.cnpq.br/4849634713589430
  • Leomar Peruzzo, Universidade Regional de Blumenau Universidade Federal do Paraná

    Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná- UFPR. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação Mestrado em Educação da Universidade Regional de Blumenau (FURB). Possui Licenciatura em Artes Visuais - FURB (2016). Bacharel em Teatro - FURB (2007). Especialista em Arte na Educação Infantil e Anos Iniciais (2012). Especialista em Gênero e Diversidade na Escola - UFPR (2016). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Interdisciplinar - Direitos Humanos (2014-2015). Integrante do Grupo de Pesquisa em Arte e Estética na Educação. Possui experiência como ator de teatro e professor de Artes Visuais e Teatro.

    http://lattes.cnpq.br/5848209975482591

  • Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau
    Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Artística pela Universidade Regional de Blumenau (1998), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Regional de Blumenau (FURB) e na graduação em Cursos de Formação de Professores e Design. Líder do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação. Atualmente coordena o PROESDE- Licenciatura/FURB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte na educação, artes visuais, mediação cultural, estética na Educação e formação de professores.

Published

2019-09-11

Issue

Section

Dossiê Temático