INITIAL TRAINING AND TEACHING IN CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Valdete Côco Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e21201895-112

Keywords:

Teacher Training, Childhood education, Teaching

Abstract

In the context of the challenges related to teacher training, this article results from an articulated research to accompany in a Pedagogy Course (2006 – 2017), focusing on the perspectives of action of the students with attention to early childhood education. With Bakhtinian theoretical-methodological references, it discusses the axes linked to formation, the experiences of performance and the requirements for teaching work implicated in the positioning of children's education in the horizon of professional choices. From the data, it reports the presence of early childhood education in the repertoire of professional possibilities, marked by meanings of discredit, signaling the recognition of an action field which needs to advance in its affirmation and social recognition.

Author Biography

  • Valdete Côco, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2006). Atualmente é professora no Departamento de Linguagens Cultura e Educação (DLCE) e no Programa de Pós-Graduação, do Centro de Educação, da Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Educadores (GRUFAE). Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET): Projeto Educação (2010 - 2016). Coordenadora do GT07: Educação de crianças de 0 a 6 anos, da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) (2016-2017). Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Linguagem e Educação Infantil.

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático