TEACHING STATISTICS IN PRIMARY EDUCATION

A STATE OF THE ART IN TECHNICAL-TECHNOLOGICAL PRODUCTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v17e31202357-73

Keywords:

Educational Materials, Sustainability, Statistics Teaching

Abstract

The present study aims to identify, through a state-of-the-art research in Technical-Technological Products (TTPs) developed between 2012 and 2022, which practices and experiences are related to the inclusion of sustainability topics in the teaching of statistics, and to verify which methodologies, approaches and didactical resources have been revealed in terms of promoting the education for sustainability. The search was carried out in the repositories of the Brazilian Graduate Programs and in the Educapes portal and twelve (12) Technical-Technological Products were analyzed. The data reveal that TTPs emphasize technological resources, interdisciplinarity and socio-environmental themes to improve student performance and develop a critical sense in relation to sustainability.

Author Biographies

  • Rejane Padilha Quedi, Universidade de Passo Fundo

    Licenciada em Matemática LP (UPF). Bacharel em Ciência da Computação (UPF). Especialista em Educação Matemática (UPF). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (UPF). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (UPF).

     Professora da Área de Estatística da Universidade de Passo Fundo.

  • Aline Locatelli, Universidade de Passo Fundo

    Graduação em Química Licenciatura Plena pela Universidade de Cruz Alta (2006). Mestrado e Doutorado em Química, com ênfase em Química Inorgânica pela Universidade Federal de Santa Maria -UFSM- (2007 - 2012).

    Professora da Universidade de Passo Fundo-RS

    Docente Permanane do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

  • Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

    Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina

    Pós-doutorado na Universidad de Burgos - Espanha

    Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação

    Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática

    Professora do Curso de Física-L

    Universidade de Passo Fundo

Published

2023-06-30

Issue

Section

Artigos