THE CREATION OF A LITERACY LEARNING MODEL IN MINAS GERAIS FROM THE REFORM TO THE PUBLIC INSTRUCTION IN 1906 AND ITS IMPLEMENTATION TO THE SCHOOL GROUP OF LAVRAS - MG.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v11e202017306-323

Keywords:

Literacy Learning, Minas Gerais, Reforma João Pinheiro.

Abstract

This paper aims at presenting the political strategies and the methods created for literacy learning by the educational reform implemented by Governor João Pinheiro, upon the installation of School Groups. It also aims at explaining how the literacy learning program became effective at the third School Group of Lavras, Minas Gerais, under the intervention of Firmino Costa Pereira, a remarkable name for the History of Brazilian Education. To carry out this work, we did a survey at the Public Archives of Belo Horizonte (Minas Gerais) and at Museu Bi Moreira, in Lavras, Minas Gerais. It is possible to observe that a whole new and specific material was developed for literacy learning with the creation of School Groups, in order to bring modernity and civilization to the country. The adoption of an official literacy learning model had specific amendments that went beyond the norm, because the principal of the School Group of Lavras, Firmino Costa, was able to bring uniqueness to the structure of literacy learning in Minas Gerais, which caused great national impact.

 

 

Author Biographies

  • Jardel Costa Pereira, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG / Unidade Poços de Caldas MG
    Possui graduação em Filosofia com habilitação em História pelo Centro Universitário de Lavras - UNILAVRAS; Graduação em Pedagogia pela Faculdade Geremário Dantas - SFNSC; especialização em Filosofia Moderna e Contemporânea no Brasil pela Universidade Federal de São João Del Rei - UFSJ;  mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- UNESP.  Vem desenvolvendo pesquisas nas seguintes áreas: Instituições Escolares, Filosofia e Práticas Pedagógicas; História da Educação Brasileira (séculos XIX e XX); Cultura Escolar; Educação; Educação, gênero e formação de professores; Aprendizagem, pensamento filosófico e atuação dos Intelectuais da Educação. Realizou o doutorado-sanduíche com o fomento da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) na Universidade Loyola de Chicago USA, sob a co-orientação do Professor Dr. Noah Sob. É membro fundador do Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas de História e Educação (GIEPHE) da Universidade Federal de Lavras (UFLA), membro do Grupo de Pesquisa em História da Educação (GEPHE) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e é também pesquisador da Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG). Atua como professor universitário na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Campus Poços de Caldas MG.
  • Jefferson da Costa Moreira, Universidade Federal de Lavras (UFLA)
    Graduando em Filosofia na Universidade Federal de Lavras (UFLA), na modalidade de licenciatura.Vem desenvolvendo pesquisas nas seguintes áreas: Instituições Escolares, Filosofia e Práticas Pedagógicas; História da Educação Brasileira; Cultura Escolar; Educação; Formação de Professores; Aprendizagem, Pensamento filosófico e atuação dos Intelectuais da Educação

Published

2017-12-14

Issue

Section

Dossiê Temático