LITERACY HISTORY IN BRAZIL: NEW WORDS, OLD PRACTICES

Authors

  • Eliane Pimentel Camillo Barra Nova de Melo Programa de Pós Graduação em Educação Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Silvio César Moral Marques Departamento de Geografia, Turismo e Humanidades - DGTH Programa de Pós Graduação em Educação Universidade Federal de São Carlos - Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v11e202017324-343

Keywords:

Literacy History, Methods, Constructivism, Lettering, Historical-cultural.

Abstract

The objective of this study is show the historical of the literacy process in Brazil from mid-1880s to the 2012s, with the signing of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC in Portuguese acronym). The research presented here is the result of a work carried out during the master degree course in Education. During this long period, different contexts occur, like the theoretical imbalance between synthetic and analytical methods, from 1890 to 1920. Between the years of 1920s and 1970s, the ABC tests prevailed in the field. In sequence, there was technicality prevalence, with clear separation between theory and practice. The pedagogical eclecticism takes place during the military period, from 1964 to 1985, despising Paulo Freire´s pedagogy. The decades of 1980s and 2000s were marked by constructivist influences. From 2008 until the present, lettering (Letramento) is leading the theory, and it has been officially adopted in initial and continuing training. Unlike the previous one, historical-cultural theory is not part of the official teachers training in Brazil, although researches point to its critical potential. Thereunto, we observed, despite the theoretical clash between different literacy methods has been replaced by the constructivist discourse or the literacy, but throughout the History of Literacy, teaching-learning the code has always prevailed.

 

Author Biographies

  • Eliane Pimentel Camillo Barra Nova de Melo, Programa de Pós Graduação em Educação Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
    Possui mestrado em Educação pelo Programa de Educação da Universidade Federal de São Carlos-UFSCar (2015). Em 2005 concluiu a Especialização em Educação Especial "Dificuldades de Aprendizagem". Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação São Luís (2004) e graduação em Matemática pela Faculdade de Educação São Luís (1998). Ficou entre as cinco finalistas em alfabetização no prêmio "Professor nota 10" da Fundação Victor Civita da Editora Abril em 2010 com o projeto "Livro de Receita". Há 18 anos trabalha como professora do Ensino Fundamental I em salas de alfabetização. Atualmente é professora efetiva do Ensino Fundamental I da Prefeitura Municipal de Sorocaba e professora universitária do NEP - Núcleo Educacional Pedagógico e do INEC - Integração em Educação Continuada com ênfase na formação continuada nas áreas de Alfabetização, Letramento e Psicopedagogia. Participa dos Grupos de Pesquisas: "Teorias e Fundamentos da Educação", "Grupo de Estudos e Pesquisas Estado, Política, Planejamento, Avaliação e Gestão da Educação? (GEPLAGE), grupos vinculados ao Programa de Pós-graduação em Educação da UFSCar, SorocabaSP.
  • Silvio César Moral Marques, Departamento de Geografia, Turismo e Humanidades - DGTH Programa de Pós Graduação em Educação Universidade Federal de São Carlos - Sorocaba
    Graduado em Administração (1993) e Filosofia (1996) pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1999) e Doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo (2005). Atualmente é Professor Associado II da Universidade Federal de São Carlos, campus Sorocaba. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Ética, atuando principalmente nos seguintes temas: Filosofia da Educação, Ética, Utilitarismo e David Hume.

Published

2017-12-14

Issue

Section

Dossiê Temático