ALICE’S THIRD SCHOOL EXERCISE BOOK: REFLECTIONS ABOUT A LITERACY EVENT IN THE CONTEXT OF LEARNING HOW TO READ AND WRITE

Authors

  • Eliane Peres Universidade Federal de Pelotas
  • Gabriela Medeiros Nogueira Fundação Universidade do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v11e202017344-364

Keywords:

Literacy, Teaching reading and writing, Writing, School exercise books.

Abstract

This paper, which is a contribution to the recent history of literacy, addresses the relation between a child and the written language in the light of individual records she kept in a specific school exercise book. Data were collected by a broader investigation whose main objective was to identify literacy practices carried out with preschoolers and first graders in Pelotas, a town located in the south of Brazil, throughout the implementation of the 9-year Elementary School. Alice’s use of a third school exercise book during her literacy process as a first grader in a public school in 2010 was treated as an important and decisive event (HEATH, 1983; STREET, 2010) in her development as a competent user of the written language. The child’s initiative, i. e., keeping an extra school exercise book besides the school ones, revealed an interactive and creative relation with the written language, as opposed to the mechanical teaching and rote learning proposed by her literacy teacher.

 

Author Biographies

  • Eliane Peres, Universidade Federal de Pelotas
    Professora Titular da Faculdade de Educação da UFPel. Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina (1989), Especialização em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (1992), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000), com Estágio no Exterior (PDEE) na Universidade de Lisboa ("doutorado-sanduíche"). Realizou estágio de pós-doutorado (com bolsa CAPES) na University of Illinois at Urbana-Champaign (USA) em 2011-2012. Desde 1991 é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas, e desde 2001 atua no PPGE dessa mesma instituição. Foi tutora do Grupo PET/Educação (Programa de Educação Tutorial-MEC/SESU) entre 2007 e 2009. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Alfabetização, Alfabetização e Letramento, atuando principalmente nos seguintes temas: história da alfabetização, história da cultura escrita, práticas de leitura e escrita, alfabetização e letramento, livros escolares e formação de professores. No PPGE atua na linha de pesquisa "Cultura Escrita, Linguagens e Aprendizagem". É líder do grupo de pesquisa HISALES (História da Alfabetização, Leitura, Escrita e dos Livros Escolares, CNPq) desde 2006.
  • Gabriela Medeiros Nogueira, Fundação Universidade do Rio Grande
    Professora no Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande ? FURG. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, gestão 2014 - 2016 e Coordenadora adjunta na gestão 2017 - 2019. Iniciou como professora em 1989, atuando na Educação Infantil, nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, na Formação de Professores em Nivel médio, no Ensino Superior e na Pós-graduação. Graduada em Pedagogia das Séries Iniciais do Primeiro Grau pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL-1997); Especialista em Educação Matemática pela Universidade Católica de Pelotas (UCPEL-1998); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS-2001) e Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL-2011) . Realizou pós-doutorado na University of Illinois at Urbana-Champaign (USA-2016).

Published

2017-12-14

Issue

Section

Dossiê Temático