THE LIÇÕES DE LER PRINT IN THE HISTORY OF LITERACY IN THE BRAZILIAN EMPIRE

Authors

  • Suzana Lopes Albuquerque USP
  • Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis Boto

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v11e202017214-231

Keywords:

Lições de ler, Empire, Brazil

Abstract

This paper aims to present the Lições de Ler print, published in 1832 by the Typografia Nacional and written by José da Costa e Azevedo, who, among many occupied spaces, would become the first principal of the Escola Normal de Niterói (Normal School of Niterói) and the first teacher of all subjects in this school. The location of this print was due to a complaint by Portuguese António Feliciano Castilho recorded in a letter to his wife, which accused Professor Costa and Azevedo as a plagiarist for having made an adulteration of Joseph Jacotot’s and of Portuguese António Araújo de Travassos’s words. In order to understand this context, we use sources such as letters, printed materials, journalistic sources, reading with Bittencourt (2004) and Batista and Galvão (2009). This scenario of clashes between different proposals of literacy methods in Imperial Brazil goes back to political, philosophical, and social disputes, among others that extrapolate the quarrels of pedagogical methods.

Author Biographies

  • Suzana Lopes Albuquerque, USP
    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (2006). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2013). Doutoranda em Educação na Universidade de São Paulo, na linha de pesquisa História da Educação e Historiografia. Atualmente é Professora de Educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, com projeto de pesquisa cadastrado intitulado "Caminhos da Educação em Goiás: vestígios de materiais e métodos de ensino nas escolas de primeiras letras Oitocentista". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação e profissionalização docente, concepção de infância, métodos de ensino e aprendizagem. Atualmente é sócia da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Panecástica - Homem, Trabalho e Educação Profissional Tecnológica (IFG).
  • Carlota Josefina Malta Cardozo dos Reis Boto
    FEUSP

Published

2017-12-14

Issue

Section

Dossiê Temático