SCHOOL MANAGEMENT AND THE WORK OF THE SCHOOL PRINCIPALS IN MINAS GERAIS

Authors

  • Adriana Duarte Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria Helena Augusto Universidade Federal de Minas Gerais
  • Tiago Jorge Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e172016199-214

Keywords:

High School, School Management, Work of the Principals, Educational Network of Minas Gerais State.

Abstract

This article aims to present who are the principals of high schools in the State of Minas Gerais, and how they respond to the demands arising from the Results Agreement established between the schools and the central institutes of education in the State. This agreement is aimed at fulfillment of goals seeking the alignment of educational policies to government policies, based on the results obtained in the evaluation systems of the State and national levels. In this process, other aspects such as the working conditions of schools and teachers, the social and educational inequalities existing and the peculiarities of each region and each school are not taken into account. The assessment is seen as an inductor mechanism of excellence and it becomes an effective mechanism of control and accountability of their agents.

 

Author Biographies

  • Adriana Duarte, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutora em Educação pela UFMG. Professora da FaE/UFMG (graduação e pós-graduação). Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisa: Políticas Educacionais e Trabalho Docente - GESTRADO/UFMG. Estudos e pesquisas nas áreas de política educacional e trabalho docente (ênfase nas temáticas das reformas e novas regulações educacionais, gestão dos sistemas públicos de educação e das escolas). 

  • Maria Helena Augusto, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutora em Educação pela FAE/UFMG. Pesquisadora colaboradora do Gestrado Fae/UFMG. Professora aposentada na SEE/MG. Desenvolve pesquisas sobre políticas educacionais e trabalho decente. 

  • Tiago Jorge, Universidade Federal de Minas Gerais

    Integrante do Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente da Faculdade de Educação da UFMG - GESTRADO/UFMG. Doutorado em Educação pela UFMG. Pós-doutorando pelo programa PNPD/CAPES e pesquisador colaborador da Faculdade de Educação - UFMG no Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente (GESTRADO). 

Published

2016-08-12