MÉTODO DE ALFABETIZAÇÃO EM PAULO FREIRE NO ESTÁGIO DE EDUCAÇÃO DE JOVENS, ADULTOS E IDOSOS

UMA EXPERIÊNCIA NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UFRB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v18e33202443-64

Keywords:

: Alfabetização e letramento; Prática docente; Formação de professores alfabetizadores.

Abstract

ABSTRACT

This article aims to reflect on the literacy process based on Paulo Freire's epistemological perspective and his political-emancipatory method, as well as contextualizing the Paulo Freire “method” according to the proposal made with students in training and their illiterate or poorly educated family members, experienced as a reinterpretation of the forty hours in Angicos. The theoretical support used is based, especially, on the contributions of Paulo Freire, Brandão, Lyra, among others. In the methodological scope, this is a qualitative participant-type research, with data production through observation, recording in a field diary, and analysis of documents (reports). The results point to Paulo Freire's valuable literacy method and how it proves to be current, constituting the basis of the literacy process of the working class. Furthermore, the data reveals the importance of Paulo Freire's legacy and the need for its constant reinvention, as proposed by the author himself.

Author Biographies

  • Maria Eurácia Barreto de Andrade, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

    Doutora em Educação, Docente do curso de Licenciatura em Pedagogia e da Pós-graduação em Educação e Interdisciplinaridade da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), com atuação no Centro de Formação de Professores (CFP). Pesquisadora e Líder do Núcleo de Pesquisa e Extensão Carolina Maria de Jesus: Educação Popular, Agroecologia e Alfabetização da Classe Trabalhadora.

  • Severino Bezerra da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    Doutor em Ciências Sociais, Docente do curso de Licenciatura Pedagogia e da Pós-graduação vinculado ao Programa de Educação-PPGE, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Pesquisador do Núcleo de Pesquisa e Extensão Carolina Maria de Jesus: Educação Popular, Agroecologia e Alfabetização da Classe Trabalhadora e líder do grupo de pesquisa Educação Popular, Memórias e Saberes.

Published

2024-06-30