LITERACY AND READING IN SPECIAL EDUCATION:

A PROSPECT OF BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v16e302022377-395

Keywords:

Alfabetização e letramento; Educação especial; Bibliometria.

Abstract

The aim of this article is to analyze literacy and reading for Special Education students based on Brazilian theses and dissertations. A survey was carried out in the Theses and Dissertations Catalog of the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD/IBICT). Were found 24 productions with the literacy, reading and special education interface (19 dissertations and 5 theses). The results indicated an increase in production from 2014, with federal institutions predominance and southeast regional representation, with the Federal University of São Carlos (UFSCar) with more publications. We identified the prevalence of intellectual disability and deafness in the works and a tendency to consider phonological awareness for the literacy process of students, especially those with intellectual disabilities.

Author Biographies

  • Stéphanie Eulália de Jesus Sabará

    Pedagoga pela UFMG.

  • Taísa Grasiela Gomes Liduenha Gonçalves, Universidade Federal de Minas Gerais

    Pedgoga pela Universidade Estadual de Londrina - UEL, mestre em Educação pela UEL e doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos- UFSCar . Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Educação (FaE) do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação (DECAE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).Lider do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação Especial e Direito Escolar -GEPEEDE.

  • Maria Cristina Piumbato Innocentini Hayashi, Universidade Federal de São Carlos

    Bacharel em Ciências Sociais (Unesp/Araraquara), Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Professora Titular em Ciência da Informação, docente do Departamento de Ciência da Informação e dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação Especial,  todos da UFSCar. Pesquisadora do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

     

Published

2022-12-19

Issue

Section

Dossiê Temático