NOTES FOR WORKING CINEMA, EDUCATION AND AFRICANITIES

EPISTEMOLOGY OF AFROCENTRICITY AND PEDAGOGY OF THE OPPRESSED

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v16e292022202-219

Keywords:

Cinema, education, Epistemology of Afrocentricity, Pedagogy of the Oppressed

Abstract

This essay proposes to think about the theme of Africanities in education from the point of view of cinema based on Law 10.639/2003, which made teaching Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education. Thus, it aims to think about this didacticization from the “Epistemology of Afrocentricity” by Molefi Kete Asante and the “Pedagogy of the Oppressed” by Paulo Freire. The writing proposes a reflective and dialogic way for those who work in the formative context, using cinema as a pedagogical and cultural device. It concludes about the possibilities of cinema, as a media-educational resource, to raise questions related to Black cinema (agency, place and time – elements of the Epistemology of Afrocentricity) as an opportunity for thematization and interrogation of issues that problematize oppressive aspects of society (especially in relation to Black people, their exploitation, oppression, invisibility and dehumanization).

Author Biographies

  • Wolney Nascimento Santos, UFS - Universidade Federal de Sergipe, Brasil

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação-PPGED/UFS(2020-2024). Mestre em Cinema e Narrativas Sociais (2018) pela Universidade Federal de Sergipe - UFS; Especialista em Arte, Educação e Tecnologias Contemporâneas - UnB; Educação e Gestão - Faculdade Pio Décimo; Educação, Arte, Estética e Museus - Faculdade Pio Décimo; Desenvolvimento Infanto-Juvenil: Um Enfoque Psicoeducacional - FaSe. Graduado em Artes Visuais/UFS. É Professor da Secretaria Estadual de Educação de Sergipe/SEED. Desenvolveu projetos de Comunicação Visual no Departamento de Promoção Institucional do Serviço Social do Comércio-SESC, no período de 1988-1992/1994 a 2008. Coordenou as atividades de cinema do Sesc Sergipe de 2008/2014, com os Projetos A Escola Vai ao Cinema e CINE OLHO - Cinema e Educação. 2014/2015 Gerente do Programa de Cultura Sesc Sergipe; 2015/2019, Coordenador do Programa Cultura; 2019-2020(Junho); Supervisor de Cultura da Unidade Socorro.

  • Fabio Zoboli, UFS - Universidade Federal de Sergipe, Brasil

    Pós-doutor em Educação do Corpo pela Universidad Nacional de La Plata (UNLP/Argentina). Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Programa de pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe (PPGED/UFS). Membro do grupo de pesquisa “Corpo e política”. Aracaju – SE, Brasil.

  • Cristiano Mezzaroba, UFS - Universidade Federal de Sergipe, Brasil

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS). Coordenador do GEPESCEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física/UFS. Aracaju – SE, Brasil. Também atua como pesquisador no Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/UFSC) e no Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq).

Published

2022-07-05

Issue

Section

Dossiê Temático