THE COMPLEMENTARY DOCUMENTS TO THE PNBE ACCOUNTS FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION: ASPECTS THAT TEND TO THE WORDLESS PICTUREBOOK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poisis.v15e27202154-72

Keywords:

Childhood. Early Childhood Education. Literature. PNBE.

Abstract

The National Library-in-School Program (PNBE), one of the largest government programs in Brazil for book distribution, and which lasted from 1997 to 2014, dedicated the distribution of books for Early Childhood Education from 2008 to 2014. In this article we present and discuss the two complementary documents that accompanied the collections: Childhood Literature: Images and Words (BRASIL, 2008) and Guide 1 - PNBE in the school: literature outside the box (BRAZIL, 2014a), exploring what they say about the Book of Image, literary genre present in the collections. In providing a critical evaluation of the supplementary documents that accompanied the PNBE collections for Early Childhood Education, we try to explore new possibilities of dimensioning the aspects of literary books for children, studies in this field.

Author Biographies

  • Maria Laura Pozzobon Spengler, UNIVERSIDADE DO ESTADO DE SANTA CATARINA
    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pedagoga pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (FURB), com experiência docente na Educação Infantil, anos iniciais e Ensino Superior. Especialista em Gestão Escolar e Interdisciplinaridade, pela Faculdade de Joinville e especialista em Psicopatologia da Infância e Adolescência pela Sociesc. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem da Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Vice-líder do Grupo de Pesquisas LITERALISE: Grupo de pesquisa em literatura Infantil e juvenil e práticas de mediação literária, da Universidade Federal de Santa Catarina. Experiência em formação de professores nas áreas de Alfabetização e Letramento, Pequena Infância e Educação Literária. Atualmente é Professora do curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).
  • Eliane Santana Dias Debus, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA - UFSC
    Possui graduação em Letras Licenciatura Português e Inglês pela Fundação Educacional de Criciúma (1991), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (1996), doutorado em Lingüística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2001), Bolsa Recém-Doutor (PPGE/UFSC 2001-2004) e Pós-doutorado na Universidade do Minho (PT). Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Departamento de Metodologia de Ensino, no Programa de Pós-Graduação em Educação e no programa de Pós-Graduação em Estudos da Tradução. É líder do Grupo de Pesquisas "LITERALISE: Grupo de pesquisa em literatura Infantil e juvenil e práticas de mediação literária", da Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2021-08-13

Issue

Section

Dossiê Temático