CREATIVE WRITING PATHWAYS FOR A PEDAGOGY OF BEAUTY (by the hand of Matilde Rosa Araújo)

Authors

  • Lúcia Maria Barros Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo (ESE-IPVC) Centro de Investigação em Estudos da Criança do Instituto da Educação da Universidade do Minho (CIEC-UM) http://orcid.org/0000-0001-7373-7570

DOI:

https://doi.org/10.59306/poisis.v15e27202132-53

Keywords:

Literary Education, Writing, Children's literature, Sustainable development, Matilde Rosa Araújo.

Abstract

The work of Matilde Rosa Araújo, a major name in childhood literature in Portugal, whose centenary of birth is celebrated this year, constitutes a hymn to nature and humanity, encompassing multiple potentialities for an integrative approach to the curriculum, serving mainly to the change that the new educational paradigm envisages. Framing our reflection on recent government guidelines, arising mainly from the 2030 Agenda and education for the objectives of sustainable development, and crossing it with the thematic axes emerging from Matilde's work, we present a work proposal, where literary education and written, due to the transversal character of which they are clothed, they appear as means of construction of a humanizing pedagogy, centered on an attentive look at the Other and the House that we inhabit together.

Author Biography

  • Lúcia Maria Barros, Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo (ESE-IPVC) Centro de Investigação em Estudos da Criança do Instituto da Educação da Universidade do Minho (CIEC-UM)
    Nasceu em Paris, no ano da Revolução dos Cravos. É Professora Bibliotecária Coordenadora no Agrupamento de Escolas António Feijó, docente de Literatura Infantojuvenil e coordenadora da Pós-Graduação em Educação Literária e Literatura para a Infância e Juventude, na ESE de Viana do Castelo; é Formadora de Professores na área da Educação Literária, da Literatura para a Infância e Juventude, da Escrita Criativa e da Formação de Leitores e Mediadores. Doutorada em Estudos da Criança – Literatura para a Infância, pelo Instituto da Educação da Universidade do Minho. É membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança, e integra a comissão científica do PLL de Braga. Faz investigação na área da Educação Literária, Literatura para a Infância e Juventude, Formação de Leitores e Mediadores. Desde 2007 que coordena e dinamiza projetos de promoção da leitura em ambiente familiar, trabalho que tem vindo a ser reconhecido, a nível nacional, através da atribuição de prémios e distinções diversas.

Published

2021-08-13

Issue

Section

Dossiê Temático