LITERARY EDUCATION IN CHILDHOOD AND VALUES' PROMOTION: A PEDAGOGICAL INTERVENTION IN THE 4TH YEAR OF BASIC EDUCATION AT A PORTUGUESE SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poisis.v15e27202193-111

Keywords:

Reading activities, Citizenship, Literary education, Values.

Abstract

This paper reports on a pedagogical intervention carried out with students of the 4th year of elementary schooling, in Portugal, with two objectives: (1) to develop literary education in childhood, stimulating the taste and interest in reading literary texts of quality; (2) promoting education for values of tolerance and respect for others.

The theoretical framework called for the concepts of literary education (AZEVEDO; BALÇA, 2017; AZEVEDO; BALÇA, 2019; MENDOZA, 1999; ROIG, 2009; ROIG, 2012; ROIG, 2013), the concepts of promoting education for values and the methodological assumptions of the Literature-Based Reading Program (YOOP; YOOP, 2006).

The results obtained show us that the accomplishment of this pedagogical intervention allowed the students a plurality of experiences, contributing to the construction of knowledge and greater interest in books and reading.

Author Biography

  • Fernando Azevedo, Centro de Investigação em Estudos da Criança / Universidade do Minho

    Fernando Azevedo é Professor Associado com Agregação do Instituto de Educação da Universidade do Minho (Braga, Portugal), onde é o responsável pela regência de unidades curriculares de graduação e de pós-graduação nas áreas da Didática da Língua Portuguesa e da Formação de Leitores. É atualmente o diretor do Programa de Doutoramento em Estudos da Criança, sendo igualmente o responsável científico do Plano Local de Leitura de Braga. Possui o título de Doutor em Ciências da Literatura. É membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC). Integra o Observatório de Literatura Infanto-Juvenil (OBLIJ). Pertence à Comissão de Honra do Plano Nacional de Leitura. Possui obras publicadas nos domínios da hermenêutica textual, literatura infantil e formação de leitores.

    Para informação mais detalhada:

    https://www.cienciavitae.pt/pt/E11F-8FE6-C98F

Published

2021-08-13

Issue

Section

Dossiê Temático