EDUCATIONAL POLICIES FOR BRAZILIAN HIGH SCHOOL: FROM CIVIL-MILITARY DICTATORSHIP TO NEW REFORM 2017

Authors

  • Vinicius Renan Rigolin de Vicente Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Jani Alves da Silva Moreira Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v15e282021254-276

Keywords:

High School Political Assumptions, Educational politics, High School Reform.

Abstract

This article analyzes the historical and political assumptions for secondary education in Brazil, with emphasis from the military regime (1964-1985). The aim is to resume historical understanding and establish analyzes and comparisons with the current High School Reform (in Brazilian Portuguese: Reforma do Ensino Médio, REM) of 2017. It refers to a documentary and bibliographic research, in which the analysis of laws was carried out and official documents that regulate secondary education in Brazil, in order to understand its historical assumptions and developments, implications and consequences that permeate the current REM. The results show that the policy for high school was geared towards the formation of individuals through guidelines based on the principles of neoliberal economics, as a way to commercialize high school and train workers with minimal subjectivities to be flexible service providers available in the job market.

Author Biographies

  • Vinicius Renan Rigolin de Vicente, Universidade Estadual de Maringá (UEM)
    Graduado em Geografia (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Especialista na Educação de Jovens e Adultos (UNIASSELVI). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Realiza pesquisas na área de Políticas e Gestão Educacional, com ênfase na política de Reforma do Ensino Médio. É integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq) da UEM. 
  • Jani Alves da Silva Moreira, Universidade Estadual de Maringá (UEM)
    Possui graduação em Pedagogia (1997), mestrado (2006) e doutorado (2012) em Educação pela Universidade Estadual de Maringá, com estágio de doutoramento sanduíche apoiado pela CAPES/PSDE, no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Atualmente é professora adjunto nível C do Departamento de Teoria e Prática da Educação (DTP/UEM) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE/UEM), na linha de Política e Gestão em Educação. Atuou por vários anos como professora na Educação Básica. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos temas Políticas e gestão do financiamento da educação; Estudo comparado sobre políticas educacionais; Políticas educacionais e gestão da educação. Líder do GEPEFI/CNPq - Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação.

Published

2022-01-31

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua