Perspective of achieving the PBE Edifica and LEED requirements in an existing public school building

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/rgsa.v11e2022107-128

Keywords:

Building certification, LEED, RTQ-C, Cost, Classification improvement

Abstract

Several regulations of energy and environmental efficiency have been applied for the built heritage certification. This study aimed to compare the criteria required by two prominent building codes in Brazil: RTQ-C (Technical Quality Regulation for the Energy Efficiency Level of Commercial, Service and Public Buildings) and LEED applied to an existing public school building. It was found that meeting the prerequisites for maximum classification by the RTQ-C is insufficient to enable LEED's minimum certification. For that, construction adjustment would be necessary, which could add about 2.54% to the cost of construction of the building. Therefore, this study showed academic relevance, by encouraging the development of scientific research on sustainability in universities, and practical contribution, by identifying a solution to a real problem. The methodology serves as a basis for similar studies

Author Biography

  • Raquel Diniz Oliveira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

    Arquiteta e Urbanista (2004). Especialista em Arquitetura de Estruturas Metálicas (2005). Mestre em Progettazione di Eccellenza per la Città Storica (2007). Mestre em Arquitetura e Urbanismo (2008). Doutora em Engenharia de Estruturas (2015). Professora Efetiva do Magistério Federal da Carreira do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Classe DIII, nível 02, Regime de 40h com Dedicação Exclusiva, no Departamento de Engenharia Civil - DEC (Graduação em Engenharia de Produção Civil - EPC e pós - PPGEC) e Mecânica (PPGEM). Chefe do Departamento de Engenharia Civil (2017-2019). Sub-Chefe do Departamento de Engenharia Civil (2016-2017). Subcoordenadora do Comitê Científico do XV ENCAC e XI ELACAC (2019), Tópico 3 - Conforto Térmico no Ambiente Construído. Pesquisadora Visitante na Universidade do Texas em Austin, USA (2017). Pesquisadora de diversos Grupos de Pesquisa do CEFET MG bem como da Rede R3E na área de Eficiência Energética de Edificações e Rotulagem de Edifícios (2011-2015) Pesquisadora Colaboradora do Laboratório de Conforto Ambiental e Eficiência Energética no Ambiente Construído - LABCON da Escola de Arquitetura da UFMG (2011-2019). Revisora de artigos de periódico nacional e congressos nacionais e internacionais. Consultora em Eficiência Energética e Certificação Ambiental de Edifícios. Áreas de interesse: BEM (Building Energy Modeling), Arquitetura Bioclimática, Edificações passivas (NZEB - Nearly Zero-Energy Building), Green Retrofit de edifícios existentes ou históricos, Desempenho Térmico de Envoltórias, Conforto Térmico dos usuários, Eficiência Energética de Edificações, Auditoria Energética, Rotulagem de edifícios, Simulação termo energética, BIM (Building Information Modeling) e Sustentabilidade no ambiente construído.

Published

2022-10-14

How to Cite

Perspective of achieving the PBE Edifica and LEED requirements in an existing public school building. (2022). Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, 11, 107-128. https://doi.org/10.59306/rgsa.v11e2022107-128

Similar Articles

11-20 of 174

You may also start an advanced similarity search for this article.