INTERFACES BETWEEN CRITICAL THINKING AND EMANCIPATORY EDUCATION: THINKING FOR YOURSELF, POLITICAL-PEDAGOGICAL CHALLENGE OF EDUCATION THROUGH RESEARCH

Authors

  • Mônica Wendhausen Prefeitura Municipal de Florianópolis - Secretaria de Educação

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v14e262020454-472

Keywords:

Critical Thinking, Emancipatory Education, Think for yourself.

Abstract

This article deals with the presentation of some results of a study conducted during a doctoral process about the perception of a school community about an educational project that has research as an educational principle. In the meantime, through interviews and documentary analysis carried out, under the paradigmatic foundation of existential phenomenology and dialectical method, he put in show the interface between critical thinking and emancipatory education in the "speeches" of some members of the school community, demonstrating that the educational practice carried out in the project, since its conception its execution, not only modified the way teachers and students related to knowledge but , another educational practice that opened the possibility of community participation in the educational process in the school.

Author Biography

  • Mônica Wendhausen, Prefeitura Municipal de Florianópolis - Secretaria de Educação
    Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1996); Mestre em Educação e Cultura UDESC (2005); Doutora do Programa de Pós- graduação em Educação (2015) PPGE/UDESC. Experiência profissional na área de Educação Básica, com ênfase em Orientação Educacional, atuando principalmente a partir das seguintes temáticas:Currículo escolar; Aprendizagem Ativa; Pesquisa como princípio educativo; Inclusão escolar; Tecnologias digitais e Educação; Prática Educativas inovadoras; Educação Sexual; Formação de Professores/as. Principais atuações profissionais: Atuou como coordenadora, articuladora e implementação de projetos de formação de professores/as na área estratégica educação a distância, na Gerência de Formação Permanente GEPE/SME/ Prefeitura de Florianópolis; como representante da UNDIME/SC, atuou como supervisora do Curso Lato-sensu de Coordenação Pedagógica, UFSC/UNDIME/SED, como também como supervisora no Curso de Fortalecimento de Conselhos Escolares - UFSC/MEC,programas que fazem parte da Política Nacional de Formação de professores da Educação Básica. Hoje atua como orientadora educacional na EBM. ADOTIVA LIBERATO VALENTIM ( no momento afasta para doutoramento), onde coordena o Projeto Aprender a conhecer: pesquisar de corpo inteiro; membro do Grupo de pesquisa EDUSEX. CnPq/CAPES/MEC, sob Coordenação da Prof. Sônia Melo.

Published

2020-12-11

Issue

Section

Dossiê Temático