MATHEMATICS AND LUDICITY: POSSIBLE PATHWAYS IN THE LEARNING AND DEVELOPMENT PROCESS OF STUDENTS INSERTED IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Authors

  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo Universidade Federal de Goiás (Faculdade de Educação da UFG)
  • Chirley Dias Gomes Faculdade Multivix Cariacica
  • Kamilla Azevedo Ferreira Faculdade Multivix- Cariacica
  • Rogério Drago Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v14e252020186-207

Keywords:

Mathematics, Playfulness, Elementary School, Learning, Development.

Abstract

This study brings considerations from elementary school instructors and students about the playfulness relevance as a potentiating learning tool to the math field. It is about an exploratory study, based in the conception of the social/historical learning and developing perspective of Vigotski, who objected to analyze if the playfulness is inserted on the instructors pedagogical praxis and their respective opinions about the use of the playfulness specifically on the math field. As for the students, it has been sought to understand their conceptions referring the math learning: Their opinion and expectative about the playfulness insertion to this field. In this study, it has been obtained significant results, which corroborate the playfulness relevance as facilitator learning for the math field.

Author Biographies

  • Michell Pedruzzi Mendes Araújo, Universidade Federal de Goiás (Faculdade de Educação da UFG)

    Doutor em Educação-PPGE/ UFES

    Professor da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Goiás

    Mestre em Educação- PPGE/UFES

    Licenciado em Ciências Biológicas-UFES

    Licenciado em Pedagogia

    Pesquisador do Gepei-UFES

  • Chirley Dias Gomes, Faculdade Multivix Cariacica
    Licenciada em Pedagogia- Faculdade Multivix- Cariacica
  • Kamilla Azevedo Ferreira, Faculdade Multivix- Cariacica
    Licenciada em Pedagogia-Faculdade Multivix (Cariacica/ES).
  • Rogério Drago, Universidade Federal do Espírito Santo
    Possui pós-doutorado em Educação (PPGE/CEUFES). É Doutor em Ciências Humanas - Educação pela PUC-Rio e Mestre em Educação (PPGE/CE/UFES). É Graduado em pedagogia pela UFES. É professor Associado do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, onde coordena o GEPEI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Inclusão.

Published

2020-08-26

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua