THE EXPERIMENTAL SECONDARY CLASSES BY MEMORIES OF SISTER LUIZA DE SION (1959-1962)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poisis.v15e272021179-193

Keywords:

School, Culture, Memory, School Classes.

Abstract

This article aims to address school culture in experimental secondary classes of female catholic school Nossa Senhora de Sion from São Paulo city, between 1959 and 1961, by the memories of Sister Maria de Sion, classes cordinator. Aspects of such school culture are understood to be appropriations of Pedagogia Personalizada e Comunitária (PPC) from Pierre Faure. We investigate in which way the cultural goods avaliable were resignified and appropriated to form a new school practice. Studying the renovation of space and time and the personalized work as aspects of a new school culture, we understand that the PPC was appropriated and ressignified by the stundants and the teachers. The PPC moves the experimental secondary classes of the 50's and 60's in Brazilian Catholic colleges. We found that, according to the memories of Sister Maria Luiza de Sion, the traditional methods of teaching were gradually replaced by personalized work.

Author Biographies

  • Iasmin Emi Ferreira Fukushima, Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC, Brasil.
    Graduação em andamento em Pedagogia. Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC, Brasil.
  • Norberto Dallabrida, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
    Norberto Dallabrida possui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1988), graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (1984), mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo (2001). Realizou estágio pós-doutoral na Universidad de Alcalá de Henares (2013) e atuou como professor visitante na Université Paris Nanterre (2019). Atualmente é professor concursado (efetivo) e pesquisador na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e do CNPq. É professor de História da Educação no Curso de Pedagogia a Distância e docente vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação na UDESC e líder do grupo de pesquisa "Culturas Escolares, História e Tempo Presente". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: renovação Ensino Secundário em Santa Catarina na segunda metade do século XX, classes secundárias experimentais, movimento da Escola Nova e Historiografia da Educação.

Published

2021-08-13

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua