CRAFTSMANSHIP, DIALOGUE AND COOPERATION: A PERSPECTIVE FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION DIDACTICS

Authors

  • Carolina Gobbato Universidade Estadual do Rio Grande do Sul
  • Maria Carmen Silveira Barbosa Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v13e242019350-365

Keywords:

Early Childhood Education. Didactics. Teacher formation.

Abstract

This paper has as objective to reflect about artisanal teaching on early childhood education from three concepts resized by the North American sociologist Richard Sennett: craftsmanship, cooperation and dialogue. When transposing concepts of the world of work, broadening them to think about early childhood education pedagogical actions, it is possible to start an interesting discussion, fracturing binary conceptions of teaching formation, such as theory vs. practice, sensitive vs. rational, technical vs. artistic, critic vs. instrumental. The reflection is based on selected empirical material from a research in which Brazilian and Italian researchers were interviewed about the relation between didactics and early childhood education in 2018. It is considered that the artisan teacher’s understanding, which weaves practices with children from a cooperative and dialogical relation, constitutes a powerful perspective to think about didactics on early childhood education.

Author Biographies

  • Carolina Gobbato, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

    Professora Assistente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS) na Unidade da UERGS Litoral Norte/Osório. Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de bebês e crianças pequenas (CLIQUE), do Grupo de Estudos de Educação Infantil e Infâncias (GEIN) e do Grupo Educação, Formação Docente e Aprendizagens.

  • Maria Carmen Silveira Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-doutora pela Universitat de Vic (Catalunha, Espanha), Doutora em Educação, Orientadora de mestrado e doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS, na linha de pesquisa Estudos sobre as infâncias. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Linguagens, Currículo e Cotidiano de bebês e crianças pequenas (CLIQUE) e Pesquisadora do Grupo de Estudos de Educação Infantil e Infâncias (GEIN).

Published

2019-12-13

Issue

Section

Dossiê Temático