ROAMING AND CHALLENGES TO THE CURRICULUM ENVIRONMENTALIZATION

Authors

  • Ivana Marcomin Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
  • Gilmar Pezzopane Plá Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
  • Fatima Elizabeti Marcomin Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v13e232019142-160

Keywords:

Curriculum environmentalization. Socio-environmental sustainability. Critical Environmental Education. University.

Abstract

The text is a cut of the research carried out in a university in Santa Catarina State on curriculum environmentalization. Indications of the environmentalization of the ACES Network and studies of Latin American and Brazilian universities using MAXQDA software in Political-Pedagogical Projects of the Political-Pedagogical Projects and Teaching Plans of subjects support the research. The aim was to discuss how this insertion occurs in the light of a critical, transformative and emancipatory formation. Some of the results point to the difficulty of insertion of the environmental theme, sustainability and Environmental Education in the courses and subjects. The indications, when they occur, mostly relate to contents, and in a lesser extension, to skills and competences. There is a need of intensification of efforts to insert the thematic in a critical, transformative and emancipatory way.

Author Biographies

  • Ivana Marcomin, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
    Mestre em Eng. Produção (UFSC). Professora da Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL. Atuando nos Cursos da UNISUL VIRTUAL. GEPEX - UNISUL. [email protected]
  • Gilmar Pezzopane Plá, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

    Doutor em Eng. de Produção (UFSC). Professor da Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL. Atuando nos Cursos de Agronomia, Administração e Ciências Biológicas. [email protected]

  • Fatima Elizabeti Marcomin, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL

    Doutora em Ciências - Ecologia e Recursos Naturais (UFSCar). Professora da Universidade do Sul de Santa catarina - UNISUL. Atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE e no Curso de Ciências Biológicas. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Análise e Planejamento Ambiental da Paisagem e Educação Ambiental - AnPAP-EA. [email protected]

Published

2019-09-11

Issue

Section

Dossiê Temático