TEACHING IN NURSING SECONDARY EDUCATION AND PEDAGOGICAL STRATEGIES WHICH INFLUENCE THE NURSE TEACHER'S PRAXIS: NARRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v13e242019446-461

Keywords:

Teaching praxis. Professional education. Pedagogical strategies. Nursing.

Abstract

This work objectives identify the teaching praxis and possible pedagogical strategies for teaching building for learning in the professional teaching at secondary level in nursing. This is a bibliographic research of the narrative type, with a descriptive characteristic in qualitative approach, carried out from October to November 2018. To perform analysis and discussion of the notes from this study, a sample of articles was selected, which present in their content the relation between training, nursing and professional education. As a result, five articles related to the subject matter were obtained, which grounded the discussion. The study allowed the identification of elements that compose the teaching praxis and possible pedagogical strategies of teaching and learning building in nursing secondary education in nursing, such as (self) reflexive posture on the practice, the search for pedagogical dimension approach based on a close look at the student, the dialogue as a teaching and learning process and its relationship with care and attention.

Author Biographies

  • Jeferson Ventura, Universidade Federal do Rio Grande
    Enfermeiro. Mestre em enfermagem (FURG). Licenciado em enfermagem (IFRS). Doutorando em enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PPGEnf-FURG). Membro do grupo de pesquisa (GEPESCA-FURG).
  • Lisiane da Costa claro, IFRS campus Rio Grande
    Pedagoga, Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande. Docente do Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes para Educação Profissional, IFRS (Campus Rio Grande).
  • Juliane Scarton, Universidade Federal do Rio Grande
    Enfermeira. Mestre em enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria (PPGEnf/FURG). Doutoranda em enfermagem pelo Programa de Pós-graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEnf/FURG). Especialista em Enfermagem em Cuidado pré-natal pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa: Gerenciamento Ecossistêmico em Enfermagem/Saúde (GEES/CNPq). Rio Grande-RS. Brasil
  • Laura Fontoura Perim, Universidade Federal do Rio Grande
    Enfermeira. Licenciada em Enfermagem IFRS campus Rio Grande. Mestranda PPGEnf. FURG
  • Leandro Corrêa, Faculdade Anhanguera do Rio Grande Universidade Federal do Rio Grande
    Fisioterapeuta, graduado pela Faculdade Anhanguera do Rio Grande, Pós-Graduado em Fisioterapia em Terapia Intensiva pela Faculdade Inspirar Porto Alegre/RS. Pós-Graduando em Fisioterapia Neurofuncional pelo Centro de Ensino Superior Dom Alberto LTDA. Membro do grupo de pesquisa (GEPESCA-FURG).

Published

2019-12-13

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua