PUBLIC UNIVERSITY AND FREEDOM TO CHOOSE AND ACT

Authors

  • Luciana Maria de Lima Leme
  • Gabriela Maria Leme Trivellato
  • Marcos Sorrentino

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v13e23201934-52

Keywords:

University. Speech. Power. Socio-environmental challenges.

Abstract

This article proposes dialogues about citizen education and building a culture of democratic procedures for Brazilian public university, inserted in the 21st century, committed to ethics, justice and socio-environmental sustainability. It comes from a Master's Thesis about the educational environment limits and potentialities of a public university located in São Paulo State countryside, ESALQ - USP. An idiosyncratic methodological process and the triangulation of data and sources were used to articulate the theoretical perspectives of ethnography and Critical Discourse Analysis. The main assumption is that education, research and extension still remain under technical dimension, leaving aside political and social issues, such as food security and the agrarian issue, notably the land reform.

Author Biographies

  • Luciana Maria de Lima Leme

    Pedagoga (USP, 1994), Mestra em Ciências pelo Programa Interunidades de Pós-Graduação em Ecologia Aplicada (ESALQ/CENA, 2017). Atua na área de Recursos Humanos (T&D) / Coaching; coordena o Grupo de Trabalho e Extensão em Direitos Humanos da ESALQ/USP (GTDH/ESALQ), ligado ao Departamento de Economia, Administração e Sociologia da ESALQ/USP.

  • Gabriela Maria Leme Trivellato
    Engenheira Agrônoma (USP, 2018). Mestranda do Programa Interunidades de Pós-Graduação em Ecologia Aplicada (ESALQ/CENA).
  • Marcos Sorrentino
    Doutor em Educação (1995). Pós doutorados no Departamento de Psicologia Social da Universidade de São Paulo (1999) e no Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília (2010). Desde 1988, docente no Departamento de Ciências Florestais da ESALQ/USP, onde atualmente atua como professor livre-docente (2011) e coordena o Laboratório de Educação e Política Ambiental (Oca).

Published

2019-09-11

Issue

Section

Dossiê Temático