THE EDUCATION PROGRAMME OF PEDAGOGUES IN DENMARK: SPECIALIZATION IN PEDAGOGY OF EARLY YEARS

Authors

  • Jytte Juul Jensen Universidade do Sul de Santa Catarina, Unisul
  • Lenira Haddad

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e2120189-31

Keywords:

Teacher Training, Early Childhood Pedagogy, Early Childhood Education, Denmark

Abstract

The article presents the pedagogues education program in Denmark for specialization in Early Childhood Education, one of three specializations to grant the bachelor diploma in Pedagogy. The text begins with a brief note on the Danish early childhood education system and the figure of the pedagogue, and follows with the description of the elements which make up the education program: historical context; regulatory structure; competence areas and goals; aesthetic forms of expression; placement and the role played by the supervisor of the centre and the university; the forms of self-evaluation and external one of students; and personal and academic skills. The text is finalized with a reflection on the contributions of the Danish program to think the Brazilian context, evidencing parallels, clear distinctions and counterpoints in the two education systems.

Author Biographies

  • Jytte Juul Jensen, Universidade do Sul de Santa Catarina, Unisul
    Mestre em Ciências Políticas e História das Ideias pela Universidade de Aarhus, Dinamarca.  Professora adjunta, Pesquisadora e Palestrante sênior aposentada em Formação de Pedagogos, Colégio Universitário de Aarhus, Dinamarca. Pesquisadora sênior no projeto de pesquisa europeu: Serviços de Saúde na Europa, financiado majoritariamente pela Comissão Europeia
  • Lenira Haddad

    [1] Pós-doutorado em Psicologia Social no Laboratório de Psicologia Social da Universidade Aix-Marseille, França (2011), Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (1997), Mestrado em Psicologia Escolar pelo Instituto de Psicologia da USP (1989), Especialização na abordagem educativa High/Scope pela High/Scope Educational Research Foundation (1992), graduação em Psicologia pela FFCL-USP Ribeirão Preto (1979). É professora associada da Universidade Federal de Alagoas, pesquisadora associada do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade? Educação (CIERS-ed) da Fundação Carlos Chagas, membro do Centro de Investigação em Educação e Psicologia da Universidade de Évora. Professora e orientadora do Programa de Pós-graduação em Educação da UFAL e líder do Grupo de Pesquisa & Educação Infantil e Desenvolvimento Humano. 

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático