POETRY AND CHILDHOOD: THE EXPERIENCE OF PLAYING WITH WORDS

Authors

  • Caroline Machado Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Lilane Maria de Moura Chagas Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e0201845-61

Keywords:

Childhood, Poetry, Literary Education

Abstract

Thinking about the relation of the child with the poetry, or the child's play with words is the main objective of this article. Such reflections are crossed by fundamental concepts of part of the work by the German philosopher Walter Benjamin and constitute the dialogue with poetic works by Brazilian writers, such as José Paulo Paes, Manoel de Barros, Arnaldo Antunes, Ferreira Gullar, Paulo Leminski, as well as works by the Portuguese writer and illustrator Afonso Cruz, and by the French teacher, poet and writer Jean-Pierre Siméon. From these works, we try to provoke reflection on the relationship between poetry and childhood within educational institutions, asking what poets teach us and how to teach poetry to children. It implies considering the specificities of the relation that young children establish with the world and the things that inhabit it, in other words, how children learn and what we can learn from them.

Author Biographies

  • Caroline Machado, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

    Doutora em Educação (PPGE/UFSC) e professora do Núcleo de Desenvolvimento Infantil da Universidade Federal de Santa Catarina (NDI/CED/UFSC). Desenvolve estudos Pós-Doutorais no Centro de Investigação em Estudos da Criança do Instituto de Educação da Universidade do Minho (CIEC/UMinho). É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas, Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC/UFSC).

  • Lilane Maria de Moura Chagas, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
    Pós-Doutoramento pela  Universidade do Minho (CIEC/UMinho).Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Departamento de Metodologia da Universidade Federal de Santa Catarina (MEN/CED/UFSC). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Alfabetização e Ensino da Língua Portuguesa (NEPALP) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ontologia Crítica (GEPOC) e do Grupo de Pesquisa sobre Literatura Infantil e Juvenil (LITERALISE).

Published

2018-10-10