THE INFANCY AND POETRY MEETING: LUDICITY, IMAGINATION AND (CO)AUTHORSHIP

Authors

  • Rosilene de Fátima Koscianski da Silveira Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL http://orcid.org/0000-0002-9450-7667
  • Eliane Santana Dias Debus Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Fernando José Fraga de Azevedo Universidade do Minho - UMINHO

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e0201826-44

Keywords:

Poetry, Childhood, Lucidity, Imagination, (Co)authorship

Abstract

The poetry is born with the human being. Or rather, it is born when the human being begins to speak. It is our ancestor in terms of language; it is intrinsic to the human being. The earlier children interact with this form of language, the greater the degree of familiarity and the greater the chances of a fruitful and enjoyable relationship between them two. The present text aims, in general, to reflect on the relation childhood and poetry; and specifically highlight lucidity, imagination and co-authorship as aspects that stand out in this relationship. It is part of a research carried out under the doctorate in Education of the Federal University of Santa Catarina (UFSC), whose starting point is sensitive listening in research with children. The empirical occurred between October 2013 and June 2014, in a public school in Criciúma- SC, Brazil, and had the participation of twenty children, eight boys and twelve girls, aged between eight and twelve years old. The methodology used is called narrative spaces (LEITE, 2008), a procedure characterized by systematic meetings between observer and subjects, using ethnographic strategies and the use of different instruments for data collection, especially video recording. The problematization and the understanding of the theme enable to envisage actions that can promote the poetry and child encounter and potentiate the presence of the poetic text in the school, especially in the early years of Basic Education.

Author Biographies

  • Rosilene de Fátima Koscianski da Silveira, Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL
    Graduada em Pedagogia pela Universidade do Contestado
    (1993). Mestre em Educação pela Universidade do
    Extremo Sul Catarinense (2008). Doutora em Educação
    pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016), com Estágio Científico Avançado no âmbito de Doutoramento em Estudos da Criança na Universidade do Minho, Braga, Portugal. Participante do Grupo de Pesquisa em Literatura Infantil e Juvenil e Práticas de Mediação Literária (Literalise/UFSC); do Grupo Internacional de Pesquisa em Políticas, Práticas e Gestão da Educação (GIPPPGE/UPE), e do Grupo de Pesquisa em Arte (GPA/Unesc). Professora  no Curso de Pedagogia, Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica (Parfor) na Universidade do Sul Catarinense (Unisul), Campus Araranguá.

  • Eliane Santana Dias Debus, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

    Graduada em Letras, licenciatura Português e Inglês (1991), pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), mestra em Literatura (1996) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) e doutora em Linguística e Letras (2001) pela Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), atuando no Departamento de Metodologia e no Programa de Pós-Graduação em Educação. É líder do Grupo de Pesquisa em Literatura Infantil e Juvenil e Práticas de Mediação Literária – Literalise (UFSC).

  • Fernando José Fraga de Azevedo, Universidade do Minho - UMINHO

    Concluiu a Agregação - em 2012. É Professor Associado na Universidade do Minho. Publicou 54 artigos em revistas especializadas e 22 trabalhos em actas de eventos, possui 67 capítulos de livros e 35 livros publicados. Possui 43 itens de produção técnica. Participou em 25 eventos no estrangeiro e 60 em Portugal. Orientou 8 teses de doutoramento e co-orientou 4, orientou 29 dissertações de mestrado e co-orientou 4 nas áreas de Ciências da Educação, Línguas e Literaturas, Matemática e Artes. Actua na área de Humanidades com ênfase em Línguas e Literaturas. Nas suas actividades profissionais interagiu com 72 colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos. No seu curriculum DeGóis os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: literatura infantil, competência literária, valores, leitura, texto literário, ensino-aprendizagem, educação, comunidades leitoras, didáctica e escola.

Published

2018-10-10