CHILDREN MAKING ART: artistic creation processes and professional teacher training for Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e212018235-250

Keywords:

Teacher training, Early Childhood education, Artistic learning, Childhood studies, Creative processes in arts

Abstract

Learning art through creative processes refers directly to young children, explorers of places and researchers of gestures, movements, sounds, colors and mixtures thereof. Learning art in early childhood education is the subject of this article that has an essay nature. The goal is to seek connections between the creative processes in art with young children, considering the vital role that teachers play in the promotion of this learning. Based on the dialogue between educational projects in art developed with young children and childhood studies, it brings elements that indicate possible paths to art in early childhood education. As a result, teachers are stimulated to reconfigure their roles by working in partnership with children, experimenting materials and ways to give them life in educational approach centered in the processes of artistic creation.

Author Biography

  • Sandra Mara da Cunha, Universidade de São Paulo

    Sandra Mara da Cunha

    Musicista e educadora. Doutora em educação pela FE/USP e mestre em artes pela ECA-USP, atualmente realiza pesquisa de pós-doutorado na FE/USP. Possui especialização em educação musical, graduação em piano e licenciatura em música pelo IA-UFG. Professora-artista da Escola Municipal de Iniciação Artística – EMIA/SP desde 2007, e de 2014 a 2016 atuou como assistente pedagógica da direção, orientando a formação continuada da equipe de professores. É pesquisadora do GEPSI – Grupo de Estudos e Pesquisa em Sociologia da Infância e Educação Infantil, vinculado à FEUSP. Tem experiência em Artes e em Educação e seus temas de atuação e interesse são: educação musical, ensino de arte com crianças, estudos sociais da infância, formação de professores e educação infantil.

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático