TEACHING CONCEPTIONS IN CHILDREN EDUCATION, ART AND AESTHETIC EDUCATION: RESEARCH AREA OF A RESEARCH GROUP

Authors

  • Adrianne Ogêda Ogêda Guedes Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Michelle Dantas Ferreira Pesquisadora do grupo FRESTAS, professora da rede Municipal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e212018216-234

Keywords:

Children education, Aesthetic Education, Art, Teacher training

Abstract

This essay was carried out with the aim of proposing a dialogue between Art and Education. By addressing topics such as the training of the Children Education teacher and conceptions of Aesthetic Education, based on research that the research group FRESTAS, connected to the Federal University of Rio de Janeiro, built in the last four years (2014 to 2017). The article presents the courses traced by the group, highlighting the concept of aesthetics, more specifically Aesthetic Education, which has been subsidizing and constituting the personal and professional experiences which are integrated as foci of study. It is the exercise of throwing a panoramic look at the path taken in the investigation of these themes, elucidating the contour that today it assumes: the understanding of the aesthetic dimension of Education, which embraces Art and extends its scope.

Author Biographies

  • Adrianne Ogêda Ogêda Guedes, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
    Professora Adjunta da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro do Departamento de Didática.
  • Michelle Dantas Ferreira, Pesquisadora do grupo FRESTAS, professora da rede Municipal do Rio de Janeiro
    Funcionária da Prefeitura do Rio de Janeiro com duas matrículas. A primeira desde fevereiro de 2002 como Professora da Educação Básica com ênfase em Educação Infantil (PII) e a segunda, desde março de 2012 como Professora de Educação Infantil (PEI). Atuando desde 2013 como Diretora Adjunta de um Centro Integrado de Educação Pública (CIEP) na mesma Rede que atende crianças da Educação Infantil, na modalidade Pré-escolar até o 5º ano do Ensino Fundamental I. Pesquisadora do grupo FRESTAS desde 2014. 

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático