REFLECTIONS ON THE TRAINING OF CHILDREN EDUCATION PROFESSIONALS: A COMPARATIVE STUDY AMONG ARGENTINA, BRAZIL AND URUGUAY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e21201878-94

Keywords:

Childhood Education, Teacher Training, Educational Comparative Study, Educational Public Policies

Abstract

This article has as a theme of interest the training of childhood education professionals in Brazil, Argentina and Uruguay. Through methodological field of comparative analysis, it sought to identify similarities and differences in the regulatory framework of public educational policies, verifying conceptions of childhood education and the minimum training required in the education laws of each country. The comparison exercise has become fundamental to understanding nuances in educational policies, allowing triangulation of information. Considering the researched elements, it was verified the conception of childhood education is similar in the three countries, as well as the compulsory of enrollment from the age of 4 years. In contrast, teacher training differs. Finally, it is concluded that the State is the guardian of public interests and the formulator of policies in front of the demands of society, seeking to equate the problems and to legitimize decisions regarding the formation of teachers.

Author Biographies

  • Andrea Cristiane Maraschin Bruscato, UNIRITTER
    Graduou-se em PEDAGOGIA EDUCAÇÃO INFANTIL (1995) e PEDAGOGIA MATÉRIAS PEDAGÓGICAS DO II GRAU (1997) pela Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É especialista em GESTÃO DA EDUCAÇÃO, FACED/PÓS/UFRGS (2001), GESTÃO EM SAÚDE PÚBLICA E MEIO AMBIENTE (2011) pela Universidade Candido Mendes; EDUCAÇÃO INCLUSIVA e EDUCAÇÃO HOSPITALAR pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras, FACEL (2017). Mestre em EDUCAÇÃO - FACED/PÓS/UFRGS (2008) na linha de pesquisa Políticas e Gestão de Processos Educacionais. Doutora em Educação pelo PPGEdu/FACED/UFRGS, na linha de pesquisa Políticas e Gestão de Processos Educacionais. Atualmente, é professora no curso de Pedagogia do UniRitter, e dos cursos de espacialização Lato Sensu "O Ciclo de Alfabetização"; "Supervisão e Orientação: Tecendo a Ação Coletiva". Há dezessete anos dirige e coordena a Escola Interagir/POA.
  • Nalu Farenzena, UFRGS
    Possui doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1989) e Licenciatura em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1983). É professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É editora associada da Revista Educação&Realidade. Coordenadora do Núcleo Educação para a Integração da AUGM. Atua na área da Educação, principalmente nos seguintes temas: políticas públicas de educação básica, financiamento da educação, análise e avaliação de políticas educacionais; legislação da educação; administração da educação e gestão da educação.

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático