ARTISTIC AND AESTHETIC TRAINING: REFLECTIONS FOR TEACHER ACTIVITY IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Vinícius Stein Universidade Estadual de Maringá
  • Marta Chaves Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e212018204-215

Keywords:

Teacher training, Early Childhood Education, Art, Historical-Cultural Theory

Abstract

The aesthetic choices made by teachers for teaching in early childhood education are directly related to the content appropriate for their training. The objective in this text is to reflect on the possibilities of aesthetic and artistic development of teachers to work in Early Childhood Education. A bibliographic study was carried out with as primary references the texts Aesthetic Education and Imagination and creation in Childhood by L.S. Vigotski (1986-1934). This text considers that teacher training based on continuous studies on themes related to artistic knowledge and the creative activity of children can contribute to the reorganization of the actions performed in Child Education institutions aiming at the aesthetic development of students.

Author Biographies

  • Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá
    Graduação em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). Especialização em Educação Especial pelo Instituto de Estudos Avançados em Pós Graduação (2012). Especialização em Teoria Histórico-Cultural pelo departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (2014). Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2014). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2016). Integra o Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil - GEEI. Pesquisa sobre ensino de Arte na educação escolar e Educação Estética.
  • Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá
    Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1993). Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2000). Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Pós-Doutorado junto ao Departamento de Psicologia da Educação, na Faculdade de Ciências e Letras do Campus de Araraquara - Unesp (2011). Atualmente é professor associado do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá, do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM e líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação infantil, educação, teoria histórico-cultural, literatura infantil, arte e intervenções pedagógicas.

Published

2018-07-31

Issue

Section

Dossiê Temático