SPECIALIZED EDUCATIONAL ATTENDANCE, RESOURCE ROOM AND ASSISTIVE TECHNOLOGIES: THE INCLUSIVE EDUCATION TRIAD

Authors

  • Osni Oliveira Noberto da Silva Universidade do Estado da Bahia
  • Theresinha Guimarães Miranda Universidade Federal da Bahia
  • Miguel Angel Garcia Bordas Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v12e212018267-281

Keywords:

Specialized Educational Assistance, Resource room, Assistive Technologies

Abstract

The objective of this paper is to contribute to the discussions about the importance of Inclusive Education, materialized in three main and interrelated elements: Specialized Educational Assistance (SEA), Resource Room and Assistive Technologies. It can be seen that the physical and material conditions represented by the resource rooms, in addition to the offer and mastery, by parts of the teachers, on Assistive Technologies and training courses for the SEA in their specificities are some of the elements considered essential for an effective policy for  Inclusive Education.

Author Biographies

  • Osni Oliveira Noberto da Silva, Universidade do Estado da Bahia
    Mestre e Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor do Departamento de Ciências Humanas, Campus IV, da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Líder do Grupo de estudos, pesquisa e extensão em Educação Especial e Educação Física adaptada (GEPEFA) e integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).
  • Theresinha Guimarães Miranda, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado pela Umeå University, Suécia. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

  • Miguel Angel Garcia Bordas, Universidade Federal da Bahia

    Doutor em Filosofia pela Universidad Complutense de Madrid, com pós-doutorado pela Universitat Autònoma de Barcelona, Espanha. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Integrante do Grupo de estudos sobre Educação Inclusiva e Necessidades Educacionais Especiais (GEINE).

Published

2018-07-31

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua