TECHNICAL VOCATIONAL EDUCATION - CASE STUDY: A PROPOSAL OF TECHNICAL COURSE OF E-TEC BRAZIL NETWORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e0201666-83

Keywords:

Technical Vocational Education, e-Tec Network, Proposal for Education in Distance Education.

Abstract

The evolution of information and communication technologies (ICT) has potentialized the Distance Education. The program e-Tec Brazil Network made use of these technological contributions offering Secondary Technical Education Courses, changing the profile of the Brazilian professionalizing education. The aim of this study is to provide a new look for the Brazilian professional education from the Distance Education and Program e-Tec Brazil Network, the course for preparation of computer Technician for internet of the program e-Tec Brazil Network of the Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). This research has applied nature, exploratory, descriptive, bibliographical, documentary, case study and qualitative and quantitative classification. The results show that the courses offered in distance education mode promoted within the e-Tec Network, organized in structured educational proposals, contribute to the growth of Brazilian professional technical education.

Author Biographies

  • Adelson de Paula Silva, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais
    Lotado no Departamento de Computação do CEFET-MG Doutor na área de Ensino Mestre em Tecnologia  Possui experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Infraestrutura de Redes, desenvolvimento de soluções na área de Tecnologia da Informação atuando principalmente nos seguintes segmentos: Educação Empreendedora, Inovação no Ensino Técnico, Ensino Técnico e Tecnológico, Projeto de Redes de Comunicação, Implementação de solução para desenvolvimento de ambientes de TI, Instalação de Aplicações para à área de Gestão Documental e ensino a distância. Desenvolve pesquisas na área de educação científica e empreendedora, ensino à distância, tecnologias de ensino e tecnologia da informação.
  • Viviane Sartori, Universidade Federal de Santa Catarina

    Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM-1994). Possui habilitação em Supervisão Escolar e Administração Escolar pela Universidade Bandeirante de São Paulo (UNIBAN-2000). Mestre em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC-2012) e atualmente doutoranda do mesmo programa. Publicou trabalhos em anais de eventos científicos nacionais e internacionais e participou de produção em capítulos de livros direcionado à área de Gestão do Conhecimento e Educação. Tem 20 anos de experiência na área da educação presencial e a distância, atuando como docente de educação infantil e ensino fundamental, na coordenação pedagógica e em cursos de Educação na modalidade a Distância.

     

Published

2016-11-24