DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?

Authors

  • Eliza Bartolozzi Ferreira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Silvana Ventorim Universidade Federal do Espírito Santo
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espirito Santo

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e172016148-166

Keywords:

Teacher training, PNEM, Enem, Curriculum.

Abstract

This article develops a scheme of interpretation from the implementation of curriculum programs and teacher training combined with application obligatory evaluation tests, such as ENEM (National High school Exam). In it is criticized the strong asymmetries that constitutes the educational policies for secondary education based on a consensus about their right, but whose exercise exclude their ability to promote integration and social cohesion. The analysis is developed from research conducted under the National Program of High school Teachers' Formation through data collected with professors that participated of the PNEM (National Pact for Strengthening High School, in its Portuguese acronym) in the Espírito Santo state, in the period between 2014-1015.

 

Author Biographies

  • Eliza Bartolozzi Ferreira, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutora em Educação, pós-doutora pela Ecole Normale Superieure de Lyon/Franca. Coordenadora-adjunta do Programa de Pos-Graduação em Educação da UFES e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Politicas Educacionais (NEPE). 

  • Silvana Ventorim, Universidade Federal do Espírito Santo

    Doutora em Educaçao, Professora do Programa de Pós-Graduação em Educaçao; Departamento de Linguagens, Cultura e Educação do Centro de Educaçao da Universidade Federal do Espirito Santo; coordenadora do Núcleo de Estudos e  Pesquisas em Politicas Educacionais (Nepe) e do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). 

  • Wagner dos Santos, Universidade Federal do Espirito Santo

    Doutor em Educação, Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física; Departamento de Ginástica do Centro de Educação Física da Universidade Federal do Espirito Santo; membro do Núcleo de Estudos e  Pesquisas em Politicas Educacionais (Nepe) e coordenador do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). 

Published

2016-08-12