HIGH SCHOOL AND TEACHING WORK: MINAS GERAIS’ CHARACTERISTICS

Authors

  • Savana Diniz Gomes Melo Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG)
  • Pauliane Romano Cirilo Universidade Federal de Minas Gerais
  • Samilla Nayara dos Santos Pinto Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e172016102-129

Keywords:

High school, Teaching work, Minas Gerais State.

Abstract

This article discusses high school in Brazil, its characteristics in Minas Gerais States since 2003 and the teaching work during this teaching stage as well. It also addresses aspects of the working conditions in the Rede Estadual de Ensino (state schools) of Minas Gerais. It’s based on bibliography about the subject, documental research and secondary data from a recent research. It concludes that high school teaching in Brazil has taken a new direction towards the expansion of college teaching as a business, and that the teaching task to get adapted to this policy is lead to  an increasing precariousness. It proposes the continuity of studies on the subject. 

Author Biographies

  • Savana Diniz Gomes Melo, Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG)
    Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Coordenadora da Linha do Política de Educação: Concepção, Implementação e Avaliação. Integrante do Grupo de Pesquisa Política Educacional e Trabalho Docente (GESTRADO/FaE/UFMG), da Rede de Estudos sobre o Trabalho Docente (Rede Estrado) e da Rede de Pesquisadores sobre Associativismo e Sindicalismo dos Trabalhadores em Educação (REDE ASTE).
  • Pauliane Romano Cirilo, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social - FaE/UFMG (UFMG). 

  • Samilla Nayara dos Santos Pinto, Universidade Federal de Minas Gerais

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social - FaE/UFMG. 

Published

2016-08-12