PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH

Authors

  • Ana Cristina Moraes Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Bernadete Souza Porto Universidade Federal do Ceará - UECE
  • Rogério Adolfo Moura Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e172016270-291

Keywords:

Supervised training, pedagogical education, aesthetical education, docent learning.

Abstract

This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices.

 

Author Biographies

  • Ana Cristina Moraes, Universidade Estadual do Ceará - UECE
    Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas-SP. Professora do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC.
  • Francisco Mirtiel Frankson Moura Castro, Universidade Estadual do Ceará - UECE

    Doutorando em Educação da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Gestão, Planejamento e Avaliação Escolar pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada (INTA); Graduado em Geografia (UVA). Graduado em Pedagogia (UECE). Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal do Nível Superior (CAPES). Foi professor substituto da Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI), unidade da UECE, da área Teoria e Prática de Ensino. É, atualmente, professor efetivo da Rede Pública Municipal de Ensino de Itapipoca (Ceará).

  • Bernadete Souza Porto, Universidade Federal do Ceará - UECE
    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); Graduada em Pedagogia Pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Foi Professora adjunta da Universidade Federal da Bahia, onde coordenou o grupo de pesquisa em Educação e Ludicidade, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFBA; Atualmente é professora Adjunta IV da UFC, Departamento de Teoria e Prática de Ensino, onde leciona na Graduação as disciplinas Didática e Docência no Ensino Fundamental e na Pós-Graduação em Educação, Linha de Pesquisa Educação, Currículo e Ensino. Coordenadora de projetos e acompanhamento curricular da UFC.
  • Rogério Adolfo Moura, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

    Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).  Mestre em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Professor da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Coordenador de Ensino de Graduação (Licenciaturas) da Faculdade de Educação da UNICAMP. Orienta pesquisas de mestrado e doutorado. Tem diversas publicações envolvendo os temas juventude, arte, corpo e formação de professores. Atualmente é membro do OLHO (Laboratório de Estudos Audio-visuais) da UNICAMP e é vice-coordenador do Grupo de Pesquisas em Pedagogia Social (USP/UNICAMP).

Published

2016-08-12