ANALYSIS OF THE UNIVERSITY EXPANSION POLICY: A DEVICE FOR REGULATING YOUNG BRAZILIANS’ WAY OF LIFE

Authors

  • Leandra Boer Possa Universidade Federal de santa Maria
  • Maria Inês Naujorks Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v9e162015249-260

Keywords:

Higher Education, Reuni, Governmentability.

Abstract

The text analyzes how the discourses regarding Higher Education level, in the present, are constituted in ways of subjectivate young Brazilians. It takes as material for analysis the Program for Restructuring and Expanding of Universities (Programa de Reestruturação e Expansão das Universidades) – REUNI. The issue is contextualized in some reports from the Organization for Cooperation and Economic Development (Organização Para Cooperação e Desenvolvimento Econônimo) – OCDE – that trace a diagnosis for Higher Education, trivializing the shaping of educational policies, such as the one that restructured REUNI. The notions of political device and governmentability improve the discussion. As a conclusion, it is possible to affirm that REUNI is a strategy whose goal is to subjectify a mode of entrepreneurial productivity for young Brazilians, since it instructs, regulates, and controls social risk, and manages individualities.

Author Biographies

  • Leandra Boer Possa, Universidade Federal de santa Maria
    Professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Educação Especial. Atua no Programa de Pós Graduação em Educação /PPGE e no Programa de Pós Graduação em Políticas Publicas e Educação/UFSM. Vice-Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Especial e inclusão, Grupo Institucional GEPE/UFSM.
  • Maria Inês Naujorks, Universidade Federal de Santa Maria
    Professora Titular da Universidade Federal de Santa Maria, Departamento de Educação Especial. Atua no Programa de Pós-graduação em Educação/PPGE. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Especial e inclusão, Grupo Institucional GEPE/UFSM.

Published

2015-12-17