DIALOGUE BETWEEN PUBLIC POLICIES AND TEACHER TRAINING READERS

Authors

  • ELIANETH DIAS KANTHACK HERNANDES Universidade estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp Marília
  • RENATA JUNQUEIRA DE SOUZA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -FCT Presidente Prudente
  • ALBERTO ALBUQUERQUE GOMES Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -FCT Presidente Prudente

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e182016401-416

Keywords:

Public Policy. Training of players. Teacher training, PNBE.

Abstract

Research groups Teacher Training and the relationship among education in reading, literature and evaluation of literary texts and Teaching Profession - Training, Identity and Social Representations, seeking to establish a fruitful and interdisciplinary dialogue, have added to their studies list the research in national reading policy and educational policy in Brazil. When studying the unfolding of the National Library Plan in School (PNBE in Portuguese acronym) and to relate the data obtained with a students’ profile mapping in teacher training for operations in the 1st level of Basic Education and early years/grades of Elementary School, we seek to expand knowledge on the effects of various public policies in teacher education. The perspective that guides this work is the dialogue among different groups helps to broaden the knowledge about the object of research.

Author Biographies

  • ELIANETH DIAS KANTHACK HERNANDES, Universidade estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp Marília
    Professora Assistente de Doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de Marília - RDIDP- lotada no Departamento de Administração e Supervisão Escolar. Com Doutorado em Educação (2008) e Mestrado (2003), ambos realizados no Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho- Marília. Supervisora de Ensino aposentada, tendo atuado como professora de educação básica, Diretora de Escola e Supervisora de Ensino na rede Estadual de São Paulo durante 33 anos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação de Sistemas, Instituições, Planos e Programas Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente, capacitação, formação de gestores, ação supervisora e supervisores de ensino
  • RENATA JUNQUEIRA DE SOUZA, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -FCT Presidente Prudente

    Livre-docente no conjunto das disciplinas Conyeúdos, Metodologia e Prática de Ensino de Língua Portuguesa I e II, e Leitura e Literatura e Interpretação de textos no processo de formação de professores, Doutora em Letras.Mestre em Linguística e Letras pela UNESP/ Marília; Professora Doutora da UNESP-PP, professora visitante da Universidade do Minho/PT e professora colaboradora no Programa de Pós Graduação em Letras da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

  • ALBERTO ALBUQUERQUE GOMES, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -FCT Presidente Prudente

    Professor do Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) e do curso de Pedagogia da Faculdade de Ciências e Tecnologia - UNESP. Membro do Conselho Editorial da revista Nuances (Presidente Prudente). Graduado em Ciências Sociais pelo Centro de Estudos Superiores de Londrina (1983), mestrado em Educação (1993) e doutorado em Educação (1998) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Estágio de pós-doutoramento em Sociologia da Educação na Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias em Lisboa, Portugal (2003/2004).

Published

2016-12-20

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua