THE NEED FOR DEMOCRACY LEARNING IN THE PROCESS OF TEACHER EDUCATION

Authors

  • Joelson de Sousa Morais Universidade Estadual do Maranhão-UEMA
  • Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento Universidade Estadual do Maranhão-UEMA.

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v10e182016464-476

Keywords:

Teacher Training. Educational Policy. University. Cognitive Justice. Teacher Professionalization.

Abstract

This article presents a literature review, bringing some implications on teacher education, focusing on the knowledge that should / can be prioritized in the training context, which will be consolidated in greater proportion in the professional daily practice. It questions the problem: How the knowledge of initial training can contribute to the development of a conscious, critical, reflective and emancipatory pedagogical practice on the perspective of the teacher professionalization? The goal is to reflect on the initial teachers training on the understanding / appropriation processes of knowledge needed for teaching. We believe that the university needs to rethink its practices, based on the actors performance that comprise itself in conjunction with other socio-cultural contexts, necessary for development of a human and complex culture , avoiding any form of segregation and compartmentalization of knowledge.

Author Biographies

  • Joelson de Sousa Morais, Universidade Estadual do Maranhão-UEMA

    Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN/2015). Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências e Tecnologia do Maranhão-FACEMA (2012). Professor do Departamento de Educação do Centro de Estudos Superiores de Caxias-CESC da Universidade Estadual do Maranhão-UEMA. Pesquisa acerca da Formação de Professores e Práticas Pedagógicas, com ênfase nos seguintes temas: Formação Continuada de Professores; Metodologia da Pesquisa; Cotidiano Escolar; Saberes, Identidade e Profissionalização Docente; Currículo e Pesquisa Narrativa. 

  • Franc-Lane Sousa Carvalho do Nascimento, Universidade Estadual do Maranhão-UEMA.

    Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte – UFRN (2015), compõe o grupo de estudos sobre Formação e Profissionalização Docente. Participante do Grupo de Pesquisa em Didática do Ensino Superior - GEPEDES/CNPQ. Participou de um Estágio do Doutorado em Educação (pesquisa comparativa sobre modelos formativos de professores dos anos iniciais do Brasil e Portugal) no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa - UL. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI, Especialista em Coordenação Pedagógica pela UEMA e Avaliação Educacional pela UFPI, Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão - UEMA. Professora Efetiva do Departamento de Educação da UEMA/CESB - PF Assistente I. Trabalha como Coordenadora Pedagógica na Secretaria Municipal de Educação de Caxias. Experiências e Pesquisas realizadas nas áreas de formação inicial e continuada; profissionalização docente; curso de pedagogia; saberes docentes, práticas pedagógicas, avaliação da aprendizagem e educação de jovens e adultos. 

Published

2016-12-20

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua