THE PLACE OF BODY IN THE IDENTITY CONSTRUCTION PROCESS IN YOUNG NIKKEI

Authors

  • Jaison José Bassani Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil
  • Natalia Takaki

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e142014403-426

Keywords:

Identity, Body, Nikkei, Youth.

Abstract

This paper presents results of a research with young Japanese descendants involved or not with oriental activities, inhabitants of the Curitiba city (Brazil). Nine semi-structured interviews were carried out and analyzed toward reaching identity and the role of body in the process of identity in young people. The results suggest: a) the proper look expresses a supposed behavior or a group of values thought typically related to the Asian culture; b) the Nikkei body appears as a deviant one, since its pattern does not coincide with the ideal beauty in Brazilian society. It promotes prejudice and exclusion, driving them to look for protection and welcoming niches in clubs and associations as a way of gathering, but also a strategy that allows them to set themselves free from the flaws and excesses of the body.

Author Biographies

  • Jaison José Bassani, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil
    Licenciado em Educação Física (2003) e Doutor em Educação (2008) pela Universidade Federal de Santa Catarina. É vice-coordenador do Núcleo de Estudos e Pesquisa Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq), onde atua, principalmente, em atividades de pesquisa, extensão e orientação. Atualmente é professor (Adjunto II) do Departamento de Educação Física e dos Programas de Pós-graduação em Educação e Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É editor adjunto da Revista Brasileira de Ciências do Esporte e dos Cadernos de Formação RBCE (Qualis Educação Física/Educação), publicações do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Ainda no âmbito da gestão da pesquisa, destaca-se a atuação como membro de conselho editorial e parecerista ad hoc de vários periódicos no Brasil. Mantém relações acadêmicas com grupos de pesquisa e instituições no Brasil, na Argentina e no Uruguai, por meio de projetos de pesquisa e programas de intercâmbio acadêmico apoiados pelo CNPq, UFSC, Ministério da Educação da República Argentina, Grupo Montevidéu de Universidades Sul-americanas, Universidad Nacional de La Plata (Argentina) e Universidad de La Republica (Uruguai). Tem experiência de pesquisa e ensino nas áreas de Educação e Educação Física, com ênfase em Fundamentos da Educação e da Educação Física (Filosofia e Sociologia), atuando principalmente nos seguintes temas: Corporalidade e processos de escolarização; Filosofia, Contemporaneidade e Educação; Teoria Crítica da Sociedade e Educação; Corpo, Cultura e Sociedade; Esporte e Sociedade; Teoria e Prática Pedagógica em Educação Física; Currículo e Educação Física; Metodologias de Ensino e Formação de Professores de Educação Física.
  • Natalia Takaki
    Licenciada em Educação Física e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná, Brasil.

Published

2014-12-17

Issue

Section

Dossiê Temático