QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: CURRICULUM AND CULTURE ASSERTING BLACK IDENTITIES

Authors

  • Maria Anória de Jesus Oliveira Universidade do Estado da Bahia. Rua Silveira Martins, 2555 Cabula 41150000 - Salvador, BA - Brasil
  • Rosemary Martin

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v8e132014189-202

Keywords:

Quilombola Education, Curriculum, Culture, Identity.

Abstract

This work approaches schooling education towards Quilombo descendant communities (Quilombola school education), considering the role of schools before the process of cultural re-signification which these communities are living. Therefore, the aim of this work is evidence the need of implant a curriculum towards to the identity construction and/or strengthen and considering the contradictions between the construction of Brazilian ethno-racial identity and the historical experience of denying the different ways of life. In order to perform this study, a bibliographic research was carried out, guided by bases from the field of cultural criticism and related areas. Through the reflection to be performed, we hope highlight the social role of mentioned communities and evidence the need and urgency of school institutions transcend the merely Eurocentric vision in order to include and valorize the sociocultural differences showed here.

Author Biographies

  • Maria Anória de Jesus Oliveira, Universidade do Estado da Bahia. Rua Silveira Martins, 2555 Cabula 41150000 - Salvador, BA - Brasil
    Possui graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995) e Especialização em Literatura (PUC-SP). Mestrado em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (2003) e doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2010), com bolsa sanduiche/CAPES (Moçambique). Atualmente é docente - Programa de Mestrado em Crítica Cultural, da Universidade do Estado da Bahia/UNEB, professora Adjunto/efetiva da mesma instituição. Tem participado de eventos nacionais e internacionais (no Brasil), na área de pesquisa, com experiência e publicações em livros e periódicos na área de Letras e Educação, cujas ênfases são: Literatura brasileira e moçambicana, educação antirracista. Atua, principalmente, com seguintes temas: Literatura infanto-juvenil brasileira e moçambicana, formação de educadores/as para as relações etnicorraciais, racismo, antirracismo, educação (Lei 10.639/03).
  • Rosemary Martin

    Professora da rede estadual de ensino da Bahia e Coordenadora Técnico-pedagógica na Secretaria Municipal da Educação de Alagoinhas. Licenciada em História pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), especialista em Educação Infantil pela UNEB e mestranda em Crítica Cultural pela UNEB. Linha de pesquisa 2 - Letramento, Identidade e Formação de Professores. Orientanda da Profª Drª Maria Anória de Oliveira.

Published

2014-06-16