PROFOUND PEDAGOGY: IT’S ROOTS, BODY AND SOUL

Authors

  • Bruna Laselva Hamer Pós Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem - Faculdade de Ciências - Universidade Estadual Paulista
  • Marie-Céline G. R. Florio Lorthiois
  • Vera Lúcia Messias Fialho Capellini Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem / Departamento de Educação - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.19177/prppge.v11e202017471-493

Keywords:

Education, Profound Pedagogy, Jung, Sacred Circle Dances, Subtle touch by Pethö Sándor.

Abstract

This article presents the roots, fundamentals and practical tools of Profound Pedagogy, which taking Jungian psychology as theoretical axis, understands the human being in his/her totality and embraces the unconscious. By observing children under this viewpoint motivates attention to their body, their dreams, their emotions, their intellect, their spirituality and so many other dimensions of being are presented. In this context, the educator tries to contemplate all the child’s necessities, aiming at an integral formation. Profound Pedagogy does not propose a teaching methodology, but an educator enhancement, his/her personality, his/her vision of the human being and his/her knowledge on the child. It includes practices that involve body work, circle dances and/or other, labor with matter through artisan techniques and handwork, as well as plays, games and toys confection.

Author Biographies

  • Bruna Laselva Hamer, Pós Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem - Faculdade de Ciências - Universidade Estadual Paulista
    Mestre em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, FC/ UNESP- Bauru
  • Marie-Céline G. R. Florio Lorthiois
    Mestre em Psicologia da Educação (PUC/SP); Especialista em Cinesiologia pelo Sedes Sapientiae (SP)
  • Vera Lúcia Messias Fialho Capellini, Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem / Departamento de Educação - Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista
    Mestrado (2001) e Doutorado (2004) em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos, Pós-Doutorado na Universidade de Alacalá - Espanha.  Professora do Departamento de Educação, do Programa de Pós-graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem e da Pós-graduação em Docência para a Educação Básica, da FC/ UNESP- Bauru

Published

2017-12-14

Issue

Section

Artigos de Demanda Contínua