THE SOCIAL MEANING OF THE WORK OF THE LITERACY TEACHERS OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF THE FEDERAL DISTRICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v17e322023337-355

Keywords:

Trabalho Docente, Trabalho na Alfabetização, Professor Alfabetizador, Núcleo de Significação

Abstract

This article discusses the social meaning of the work of literacy teachers, based on the methodology of meaning nuclei in Aguiar; Ozela (2006). To this end, interviews were conducted with literacy teachers working in the Initial Literacy Block (BIA) classes in the public school system in the Federal District, guided by the analytical axes of teaching work, the specificities of literacy work in the early years of elementary school and the theoretical-methodological perspectives of literacy and literacy. The results showed that, in the speeches of the teachers participating in the research, the teaching work carried out in literacy classes presents elements that, when acting in the mediations of this teaching action, generated in the teachers a certificate of how their work is recognized, or not recognized, valued or devalued, supported and charged in the social totality in which it constitutes a social practice.

Author Biographies

  • Diego Camara de Lima, Secretaria de Educação do Distrito Federal- SEEDF

    DIEGO CAMARA DE LIMA. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Professor da Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Membro do GEPFAPe - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação e Atuação de Professores/Pedagogos (UnB). Orcid iD: https://orcid.org/0000-0003-1706-3844. E-mail: <[email protected]>.

  • Shirleide Pereira da Silva Cruz, Universidade de Brasília - UnB

    SHIRLEIDE PEREIRA DA SIVA CRUZ. Doutora em educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora adjunta da Faculdade de Educação, vinculada ao Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Brasília (UnB). Coordenadora do GEPFAPe - Grupo de Estudo e Pesquisa sobre atuação e formação do professor/Pedagogo (UnB). Formadora do Centro de Estudos em Educação e Linguagem da UFPE. Orcid iD: https://orcid.org/0000-0002-4639-8400. E-mail: <[email protected]>.

Published

2023-12-24