THE LITERACY SEMINAR CYCLE’S CONSTITUTION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC: AN ACTION PROPOSED BY ALFAREDE

UMA AÇÃO PROPOSTA PELO ALFAREDE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v17e322023374-390

Keywords:

ALFAREDE; Alfabetização; Ensino Remoto; Ciclo de Seminários; Entrevista.

Abstract

This is an interview with Professor Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, from the Federal University of São João del-Rei (MG), held in 2022 and which dealt with the Literacy Seminar Cycle in Times of the Covid-19 Pandemic. In the interview, the teacher narrates the ALFAREDE’s constitution and highlights the Seminar Cycle's action importance to monitor the literacy scenario during the pandemic. The event, broadcast online in 2021, was monthly and featured literacy teachers, who shared their pedagogical practices, challenges and strategies encountered to continue the children’s literacy process during remote teaching. Thus, the teacher presents the other collective’s actions and the national research’s results reinforcing the ALFAREDE’s importance in times of so many setbacks in the literacy’s field.

Author Biographies

  • Caroline Braga Michel, Universidade Federal do Rio Grande

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Atualmente é professora adjunta vinculada ao Instituto de Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Pedagogias e Sociedade (GEEPES) e integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI).

  • Juliane de Oliveira Alves Silveira, Universidade Federal do Rio Grande

    Doutora em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atualmente realiza pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Educação na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Professora da Rede Municipal de Ensino de Rio Grande. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GEALI/FURG) e do Laboratório de Alfabetização e Práticas de Incentivo à Leitura (LAPIL/FURG)

Published

2023-12-24