LITERARY READING FROM THE PERSPECTIVE OF HISTORICAL-CULTURAL THEORY

IMPLICATIONS FOR THE LITERACY PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59306/poiesis.v17e322023285-300

Keywords:

Literary reading, Literacy, Cultural-historical theory, Humanization, Content and form

Abstract

The theme of literacy is marked by worldview disputes. In this sense, this research aims to discuss the importance of literary reading in the literacy process, based on the assumptions of the historical-cultural theory. Thus, the following question arises: what are the main implications of literary reading for the literacy process, based on the assumptions of the cultural-historical theory? This is bibliographical research, with qualitative data treatment and a critical-dialectical approach, using the Marxist categories 'content' and 'form'. Although incipient, the results point to the possibility of re-dimensioning the literacy process based on literary reading, from the perspective of historical-cultural theory. An approach that goes beyond the didactic-instrumental perspective, a process focused on the formation of the reader subject.

Author Biographies

  • Luiz Gustavo Tiroli, Universidade Estadual de Londrina

    Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (PPEdu-UEL). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (PPEdu-UEL). Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bacharel em Administração de Empresas pelo Centro Universitário Filadélfia (UNIFIL). Licenciando em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Tem foco investigativo centrado nas áreas do Direito e da Educação, com ênfase em Educação em Direitos Humanos, Ensino Jurídico, Formação de Professores, Currículo e Educação Literária. Endereço eletrônico: [email protected]. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4012511514272072. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7912-8319.

  • Nathalia Martins Beleze, Universidade Estadual de Londrina

    Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (PPEdu-UEL). Professora colaborador da Universidade Estadual de Londrina. Professora da Educação Básica do Munícipio de Londrina. Endereço eletrônico institucional: [email protected].  Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/4931891227782492. ORCID: 0000-0002-7203-5005.

  • Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

    Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (PPEdu-UEL). Líder do grupo estudo e pesquisa cadastrado no CNPq: Currículo, Formação e Trabalho Docente. Endereço eletrônico institucional: [email protected].  Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/3324193224582884. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7912-8319.

Published

2023-12-24